Sunday, November 6, 2011

pengalaman di oversea~eidul adha mubarak!

salam.
meh aku cerita pengalaman eidul adha aku di oversea.
oke.
hari sabtu.sehari sebelum raya.
pagi tu bangun awal.tp org rumah semua nak rehat.yelah, kerja yg menggila minggu tu.
then, aku rasa sangatlah malas nak masak.ajak diorang keluar mkn kat luar jap.
siap mkn, balik umah.sunyi gile weh!air mata aku nak menitik.
sembang-sembang.then, "kak jihan, jom pi bintulu, nak dengar takbir."
tu kata aku.
then, k.ghan pun, jom!syida jom!..haha...gila kentang sgh.dan2 je pukul 3 pergi bintulu.
eh, bintulu dgn tatau sejam tau.dahla jalan macam nak tercabut jantung.
smpai bintulu dlm kul 4.singgah kedai perabot.cari brg utk surau.siap2 then p round parkcity.siap tu dekat2 maghrib.p mkn kat selera kampung.
dekat ngan masjid as-syakirin.dengarla takbir kat situ.
siap2...balik.dlm kul 8.sunyinya!!tak bunyi apa2 pun kat tatau.
mandi-mandi then bukak fb.mujur ada sorg kawan yg caring.sebab dia caring la aku
menangis sebelum aku tido mlm tu.aduih.bengkak mata!
bangun tido awal2.aku igt nak iron baju abg n adik.
oh. lupa!aku kat tatau.
tade org bangun lagi.mandi sunat hari raya then solat sunat sikit.
aduih.sayu lagi.last2 bukak tb.dgr takbir dlm tb.
kejut romate semua dan bangun. ajak nak p masjid.
kat masjid.berair lagi mata.tp tak sangat sebab kwn2 duk buat lawak.
balik masjid.ada kwn jemput p mkn kat rumah dia.
terus pergi.taknak rasa sunyi.
tambah-tambah rumah aku mmg tak buat apa-apa.
siap mkn, kami pergi rumah senior sini yg buat korban.
tolong2 masak.ramai-ramai.
okelah.
then balik tido.
hahaha...syu call pagi tu.aku ckp skit dan lepas tu aku xleh nak ckp lg dah[apehal aku sensitif siot?!]sory syu!
then dia call lg ptg tu.aku tgh tido.letih wooo, masak kat umah org.sampai2 terus kena basuh beras.dahla banyak..huhu
ptg tu sepatutnya tolong kat umah ust apis, but u know what? kami tido smpai ptg!! wahaha..malunye.dahla ujan, pastu tade letrik plak.senyap terus lam umah.
then, ptg tu p umah ust apis.mintak maaf byk2 ngan dia sbb xturun tolong.
malu gila.
k.ida call.
cerita kat daro tade solat hari raya.aku ingatkan dia xleh solat.fuh, lagi dasyat dari tatau!
lepas kak ida call barulah aku tenang sikit.
sebab keadaan dia lagi teruk dari aku.
so, aku kena syukur banyak2 walaupun kat mana aku duduk.

sedih, mmg sedih.first time raya jauh.
air mata aku asyik nak tumpah je.
kalau org kat semenanjung buat2 lawak pasal balik kampung,
dalam hati aku mmg rasa nak lempang laju-laju je!
man lam yazuk la yadri!
aku sedih sebab aku duk dalam negara sendiri.
tapi suasananya macam oversea!!
nak jumpa takbir pun susah.

oke, ape-apehal selamat hari raya eidul adha.

2 comments:

Unknown said...

aih...ni la buat aku berat hati nk pegi obersea...hahaha..

tc dear..^^

ehsas jaded said...

haha...tadop gape
makin kerah ati ade la~~
u too