Saturday, November 28, 2009

resepi eidul adha...=))


kuah kacang lazat berkrim=))

kacang tanah 1kg
lada kering rm1
bawang putih 1 buku stgh
bawang merah 1 buku stgh
halia separuh tapak tgn
lengkuas besar kuku
buah keras 50 sen
asam keping 1
serai 2@ 3 batang
garam kasar 2@ 3 sudu
gula pasir 800 gram
serbuk jintan manis 3@4 sudu
serbuk jintan putih 3@ 4 sudu

cara-caranya adalah....jeng3

kisar kacang tanah-goreng dululah
kisar lada kering gak..rendam air panas dulu
bawang merah, bawang putih, lengkuas, halia dikisar
serai hiris halus-halus
buah keras tumbuk dulu pastu kisar

masukkan kacang tanah, lada kering, buah keras, bawang merah, bawang putih, lengkuas, halia yang dikisar

masukkan gula pasir, garam kasar, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih, serai, dan tambah air...kacau hingga sebati....

masak 50 minit-1 jam....then...makan ngan nasi himpit or sate......delicious....nyam3..

selamat mencobaa.....=)))

Tuesday, November 24, 2009

janganlah Engkau hinakan diriku........

Agar tidak jatuh kehinaan di akhirat nanti, maka tolonglah kami untuk mentaatiMu ya Rabbal alamin...
Agar tidak terjelepuk kehinaan di akhirat nanti, maka maafkanlah segala kesalahan dan ketelanjuran kami ya Rahim..
Agar tidak terkandas kehinaan di akhirat nanti maka ampunilah segala dosa-dosa kami ya Ghaffar...
Agar tidak tertiarap kehinaan di akhirat nanti maka tutup dan padamkanlah segala keaiban kami ya Sattar..

Ya Rabb, untuk menanggung kehinaan di atas dunia ini pun kami sudah tidak sanggup, bagaimana kami sanggup dan mampu menanggung dan mampu untuk menanggung kehinaan diakhirat yang lebih mengerikan ya Rabbi...

Sungguh kami tidak mampu....

Ya Allah....putuskanlah harapanku terhadap makhluk...kerana kutahu...tiada kuasa pun di tangan mereka melainkan dengan KehendakMu....

SALAM EIDUL ADHA=))

Friday, November 20, 2009

Kadang-kadang saya marah jugak....



assalamualaikum….saya tak tahu nak tulis ape..banyak sangat nak tulis..
Ntahlah…saya rasa nak marah je skrg…tapi xdelah marah sgt..just hangen je..huhu…tu je..

Sebabnye?? Hehehe..xpelah…payah saye nk crite..saya pon xtahu kenapa saya rasa nk marah…padahal mende tu xsepatutnya pon saya marah…
Mungkin saya sedar…saya marahkan diri sendiri kot!

Kenapa saya ni hampeh sgt???

Cubelah bawak2 sedar diri tu sikit…menyampahnye saya! Agaknya saya menyampah sbb saya ni mmg pyh nk sedar diri kot..=)))

Kenapa saya xboleh nak marah2 mcm org laen hangen je hah?? Huhu…xpandai saye nk marah2 sbnrnye..last2 saye menangis sbb xjd nk marah…adoyai…..
Duhai diri…sedarlah diri….jangan buat mcm tu lagi…nanti sakit hati…sape nk pujuk hati awak tu?? Xkuase saye!huh! dah..dah…malas nak layan! Haha…seronoknye mengarut di blog sendiri…

Jgn komen…lantaklah..saye xboleh nk luah dkt org..biarlah saya tulis kat cni..xde masalah kan??

p/s:“I've Learned That People Will Forget What You Said, People Will Forget What You Did, but People Will Never Forget How You Made Them Feel!!”

p/s: whatever...thanx God...i've learned something!=)))

Tuesday, November 17, 2009

saya penat....


-baru siap menangis ammar ni..buat2 ceria..hampeh betul punye budak..cik dah ikut perangai kamu dah ammar-


Salam..maaflah..betul ni..saya penat..ntah…malasnya saya nak rajin…tolong…saya betul2 rasa nak balik..nk jumpa mak ayah…nak peluk baby ammar..bia hilang rase malas ini…bia hilang rasa menyampah ni…saya cuba control…tapi hari ni saya rasa nak nangis sikit boleh??? Boleh la…huhu…

P/s: lindungi aku dari putus asa ya Allah! Mana lagi tempat untuk aku mengadu bermanja selainMu ya Allah??

bila kau letih dan hilang semangat Allah tahu betapa kau telah mencuba sedaya upaya, bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan, Allah telah mengira titisan air matamu, bila kau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu Allah setia di sisimu..bila kau telah mencuba segala dan tidak tahu tujuan..carilah Allah kerana Dia ada jalan penyelesaian dan bila sesuatu yang berlaku kpdmu keliru..kecewa..sedih dan ketahuilah bahawa Allah ada jawapannya....carilah Dia...sujudlah padaNYa.........

peace!

Sunday, November 15, 2009

haramkah.....

video


haramkah-melly goeslow


haram-haramkah aku
bila hatiku jatuh cinta
tuhan pegangi hatiku
biar aku tak jadi melanggar
aku cinta pada dirinya
cinta pada pandang pertama
sifat manusia ada padaku
aku bukan Tuhan


haram-haramkah aku
bila aku terus menantinya
biar waktu berakhir
bumi dan langit berantakan


aku tetap ingin dirinya
tak mungkin aku berdusta
hanya Tuhan yang bisa jadikan
yang tak mungkin menjadi mungkin


aku hanya ingin cinta yang halal
di mata dunia juga akhirat
biar aku sepi aku hampa aku basi
tuhan sayang aku
aku hanya ingin cinta yang halal
dengan dia tentu atas ijinNya
ketika cinta bertasbih
tuhan beri aku cinta
ku menanti cinta...

p/s:allahumaghnini bihalaalik an haroomik...wabifadhlika amman siwaakk....

Saturday, November 14, 2009

sanah helwah sakinahku sayang...!



Sanah hilwah ya jamil..sakinah abdul rahman rumetku bertahun-tahun di kolej keris mas..huhu..tika ini dan saat ini..aku memang selalu mengingatimu..sungguh! terima kasih…terima kasih..terima kasih kerana menjadi seorang sahabat padaku..seorang rumet yang baek padaku…seorang teman suka dan yang penting teman airmataku…(airmataku turut mengalir sekali..huhu)


Hari ini 15 nov 2009 ulangtahun kelahiranmu yang ke 22..ingat..mu adik aku..haha..3 hari je pon..sakinah abdul rahman..kamu sangat istimewa..! banyak aku belajar daripadamu untuk menjadi seorang manusia.. terimakasih kerana sentiasa memberi nasihat dan perangsang ketika aku sangat-sangat perlukannya..


Apa yang aku takkan pernah lupa bila aku accident yg mengakibatkan kepatahan kakiku…sungguh..kamu sahabat yang sangat baek! Owh..menangis aku bila mengingat waktu itu..keadaan yang sangat menekan..aku rasa aku tak mampu untuk menghadapinya kalau aku sendirian..Terima Kasih Allah..kerana mengurniakan aku sahabat yang bernama Sakinah…dia benar-benar memberi sakinah kepadaku..seindah namanya!


Aku berdoa kita akan tergolong dalam golongan yang dinaungi Allah dihari kiamat yang tidak tergambar itu..dua orang yang saling mencintai kerana Allah..bertemu dan berpisah kerana Allah.. kerana aku hanya ada hati yang aku mohon hati ini mampu untuk mendapat keistimewaan dan naungan Allah..


Seorang sahabat pernah bertanya.. “izzah ngan kinah ni duk skali sokmo..g mane2 skali…dop penoh balloh ke?” terkedu jugak aku waktu itu..kita xpernah bergaduh ke hah? Syukur ke hadrat Ilahi..berselisih pendapat itu biasa, namun sentiasa mencari titik persamaan..its a sweet thing..=))


Aku tak tahu nak story yang mane satu sbb mmg byk sgt memori bersama dengan sahabatku ini..suka duka hidupku di alam Universiti..tak termasuk lagi zaman sekolah yang bertimbun-timbun tu..huhu..


Sanah helwah sakinah…semoga amalanmu seiring usia..semoga bertemu jodoh dengan orang yang soleh..ku sayang kamu!


Ya Allah, sahabatku ini adalah seorang yang baik pada pandanganku..semoga dia juga baik pada pandanganMu..Kurniakanlah segala hal yang terbaek buatnya pada pandanganMu..jagalah Dia ya Allah…semoga dia sentiasa dicintaiMu dan dicintai insan-insan yang beriman….


p/s: kepale otakku sedang memutar ingatan kenangan bersama sakinah bile mula2 menjejakkan kaki ke kolej keris mas pada minggu pengenalan persatuan…wahahahahhaa….gelak..gelak…(kalu mu bace nah mesti mu golek gop tu…wahahahahhaa)

p/s: nah..aku post awal beberapa jam..mu tau jelah rumet mu ni kan perempuan melayu terakhir..bukan reti tido lmbat2...kire halal eh aku post awal ni...hahahaha...

Wednesday, November 11, 2009

1.19 a.m 12 november 2009

Hari ini genap umurku 22 tahun..hari khamis..hari yang sama aku dilahirkan 22 tahun yg dulu.....tibe-tibe aku dikenakan penyakit tak boleh tidur..huhu..aku yang nyenyak tidur ini tibe-tibe terbangun kerana mendapat mesej2 dari sahabat-sahabat…mendoakan kebaikan atasku….terima kasih! Ohh…tiba-tiba hatiku jadi sangat tidak tenang malam ini..kenapakah? aku tidak mengerti…lalu kutunaikan nasihat seorang sahabat…solat hajat katanya…mungkin Allah mahu memberi petunjuk..petunjuk pada apa? Aku sendiri tidak tahu…

Tapi yang pasti..aku tidak tahu mengapa aku boleh menangis teresak-esak mengadu pada Tuhanku Yang Maha Penyayang malam ini…mengadu kelemahan yang ada padaku..mengadu tanggungjawabku semakin berat…mengadu amanah orang kesayanganku padaku yang tidak mampu aku tunaikan…sehingga dadaku terasa begitu sakit….lemahnya aku Tuhan!....

Sungguh…aku mengadu pada Tuhanku Yang Maha Penyayang..Tuhanku Yang Maha Penyayang sentiasa ada denganku..mendengar pengaduanku..oh….Terima kasih Tuhan! Tuhan..beri aku ketenangan….Tuhan..yakinkan diriku bahawa aku mampu..Tuhan…beri aku kekuatan…Tuhan..amanah kasih sayang yang Kau berikan padaku menyakitkanku…kerana kutahu..aku perlu berbuat sesuatu dengannya….oh………………………………………………………………aku sangat takut!

p/s: kupohon ya Allah..kurniakan apa yang aku perlu...bukan apa yang aku mahu..kerana kutahu..segala yang Kau berikan adalah yg terbaek untukku..walaupun kutidak nampak hikmahnya buat masa sekarang...maka kau kurniakanlah hatiku redha dan lapang dada menerima segalanya...agar semakin kuat pergantunganku padaMu...agar kusedar aku seorang HAMBA!

Monday, November 9, 2009

بغير عليها

بغير عليها حتى لما تسلم عل الناس وليه يلمسو اديها ميشاورو كدة وخلاص
بغير عليها لما تسلم عل الناس وليه يلمسو اديها ميشاورو كدة وخلاص
ومهما تقولي عليا ده مجنون بيا ااااااااااه وفيها ايه
عايزة واحد مع الجمال ده كلو ازاي ميغرشي عليه
ومهما تقولي عليا ده مجنون بيا ااااااااااه وفيها ايه
عايزة واحد مع الجمال ده كلو ازاي ميغرشي عليه
انا اخترتك انا فكرتك انا مش عارف اقلك ايه
في حد في الزمن ده حد بجد يخاف عليه
انا اخترتك انا فكرتك انا مش عارف اقلك ايه
في حد في الزمن ده حد بجد يخاف عليه
ومهما تقولي عليا ده مجنون بيا ااااااااااه وفيها ايه
عايزة واحد مع الجمال ده كلو ازاي ميغرشي عليه
ومهما تقولي عليا ده مجنون بيا ااااااااااه وفيها ايه
عايزة واحد مع الجمال ده كلو ازاي ميغرشي عليه
دانا بموت لما بشوف حد عينو بتيجي عليكي ببقى عايز اخد عنيه من قبل النظرة متوصل ليكي
ومهما تقولي عليا .... ده انا بموت .....عايزة واحد مع الجمال ده كلو ازاي ميغرشي عليه
ومهما تقولي عليا ده مجنون بيا ااااااااااه وفيها ايه
عايزة واحد مع الجمال ده كلو ازاي ميغرشي عليه


lamset eid....feberet..hihihi..
لمست ايد برضى اكيد
وبنسى انك كنت بعيد
كيف بتوب الهوى مابتوب
يقسم قلبى تلات قلوب
قلب يحبك قلب يدوب قلب يغار عليك
خدنى بحضنك خاف عليا
حسسنى بوجودك فيا
ما بعرف قيمة عنيا
غير لما يشوفوك
وعدنى تبقى العمر بقربى
وعدنى ماتفرقنا غربة
انا روحى وعنيا وقلبى خلقو تايحبوك
اذا حدك مابقيت
على كتفك ماغفيت
ياعنى انا ماعشت بعمرى وعالدنيا ماجيت
خدنى بحضنك خاف عليا
حسسنى بوجودك فيا
ما بعرف قيمة عنيا
غير لما يشوفوك
وعدنى تبقى العمر بقربى
وعدنى ماتفرقنا غربة
انا روحى وعنيا وقلبى خلقو تايحبوك




p/s: xpaham pon..huhu=))entry org kebosanan dan kemenyampahan membuat tesis yg xreti nak berdikari siapkan diri sendiri...huhu...

Friday, November 6, 2009

duhai hati....damailah...



Hati atau roh adalah hakikat kejadian manusia, kerana itu ia diberi keupayaan untuk merasa senang dan susah. Ia sangat sensitif terhadap apa yang berlaku, yang didengar, dilihat dan dirasai. Dari sanalah ia menentukan sikap manusia samada positif atau negatif.
Memang hakikat penciptaan hati oleh Allah SWT adalah suatu yang maha ajaib. Kelajuan perjalanan hati tidak terhitung dan ruang gerakannya tiada had. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah manusia. Jika jahat daging itu jahatlah manusia. Ketahuilah, itulah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hati boleh baik dan jahat.
Rasa senang apabila ia dipuji.
Rasa menderita apabila di keji.
Rasa riak dan megah apabila mendapat kelebihan dan kejayaan.
Rasa ujub (hairankan diri) apabila mempunyai kemampuan.
Rasa rendah diri (inferiority complex) apabila ia mempunyai kekurangan.
Rasa sombong dan angkuh apabila berkuasa atau ada ilmu atau ada kekayaan atau ada kekayaan.
Rasa tidak senang (hasad) apabila tengok orang lain lebih.
Rasa dendam apabila orang menganiayainya.
Simpati dengan orang susah.
Rasa keluh kesah apabila dapat susah.
Rasa terhutang budi dan terima kasih pada orang yang menolong.
Rasa gerun apabila berhadapan dengan perkara yang menakutkan.
Rasa jijik apabila berhadapan dengan benda kotor.

Hati boleh dididik.
Lihat apa kata Allah tentang hati.
Firman Allah: "Beruntunglah orang yang membersihkan hatinya dan rugilah siapa yang mengotorinya." (Asy - Syams: 9)

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersih diri (dengan beriman ). Dan dia ingat nama tuhannya lalu dia sembahyang." (Al - Ala: 14 - 15)

"Pada hari itu, tidak berguna lagi harta anak-anak. Kecuali mereka yang pergi menghadap Allah membawa hati yang selamat." (Asy - Syuara: 88-89)

Ketenangan itu berpusat atau berpaksi di dalam hati nurani. Ia perlu dijaga, kerana bila hilang ketenangan, hilanglah kebahagiaan. Bila hilang kebahagiaan, tidak ada lagi keindahan di dalam kehidupan sekalipun mempunyai segala-gala nikmat.


Untuk menghilangkan rasa tidak tenang itu, keluar daripada menzalimi dan memohon maaf kepada orang yang kita zalimi itu. Tinggalkan membuat dosa kemudian kembali berpegang dan bersandar kepada Allah SWT. Insya-Allah ketidaktenangan akan hilang.

p/s:ya muqallibal qulub...thabbit quluubana alaa diinik wa'ala to'atik...
p/s:kuakui diri ini..hamba yang mungkir pada janji-janji..Tuhan...terimalah aku..sayangi aku...lindungi aku..jangan kau biarkan aku dalam nikmat sementara itu...jangan Kau hukum aku dengan rasa jauhnya Aku dariMU...jika Kau hukumku dengan rasa ini...sengsara aku ya Allah..aku amat sengsara!

Wednesday, November 4, 2009

Allah sayang???


Allah sayang???

Slm…tidak tahu untuk memulakan dari mana…just aku tengah fikir-fikir…hati aku tengah kering kontang,,perlukan siraman iman dari ar-Rahman,,,,
Berdasarkan dalil daripada ayat 15-17, surah al-Fajr,harus kita fahami bahawa setiap kenikmatan dan kelapangan yang diberikan itu BUKAN bermakna Allah telah memberikan kemuliaan. Dan setiap orang yang diberikan ujian dan cubaan itu BUKAN bererti Allah telah menghinakannya…


ya..memang benar..ada yang selalu berpendapat bahawa nikmat dan lapang itu kemuliaan..aku terseksa dengan salah satu rasa yang telah Kau ujikan untuk aku ya Allah….terasa serba tidak kena!

Ibnu Qayyim dalam mensyarahkan dalil daripada ayat-ayat tersebut menyatakan golongan pertama itu sebenarnya telah diuji dengan beberapa kenikmatan dan golongan yang kedua itu pula telah dimuliakan dengan diberinya cubaan dan ujian.

Apa yang penting bersabar dan bermuhasabahlah selalu kepada Allah swt.
Setiap orang yang beriman pasti akan menerima cubaan. Yang pasti, setiap ujian itu akan sentiasa kita alami sepanjang hayat, cuma tahap dan bentuknya mungkin berbeza-beza…!! Nikmat itu ujian..bukan kemuliaan!!

p/s: bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu..yang mencipta segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu…pasti akan damailah hatimu..kerana masakan Dia sengaja mentakdirkan dengan sia-sia..bukan Dia tidak tahu berkocak hatimu..tapi mungkin itulah yang DIA MAHU kerana Dia TAHU hati yang sebeginilah yang selalunya lebih :LUNAK dan AKRAB denganNYa…….sob…sob…sakok dada tobak r wase …..=(