Thursday, April 30, 2009

~lagi-lagi HATI~




hati seperti lautan yang luas..tidak kelihatan pesisirnya..ia juga dalam tidak terduga dasarnya..jangan sampai tersesat..bimbang tidak akan ketemu jalan pulang ke pengkalan...mood jiwang da datang...mule la jauh tersimpang dr medan dakwah.. xpe...hari ni dakwah bab hati plak..;)ntah..terlalu banyak hati ini mahu melakar kata-kata yang tak terluah..tapi jadi kelu..diterjemah ke dalam bahasa yang diri sendiri paham..xpe..aku mengerti bahasa hatiku..mengarut lagi..aku harap xde orang bace la bab2 jiwang ni...lari dari medan..just write to express my feeling..to comfort n nk belai n pujuk hati sendiri..x salah kan??

Dari Nabi S.A.W., "Pada waktu malam saya diisrakkan sampai ke langit, Allah S.W.T telah memberikan lima wasiat, antaranya :

* Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.

*Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.

* Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.

* Putuskan harapan dari makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.

* Rajinlah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta qiamullail.


putuskan harapan terhadap makhluk...hurmmm...yap...thats right...cmne ek? xtau la..makhluk itu tiada kuasa..makhluk yang berbolak balik hatinya..yang tidak tetap pendirian..yang berkeluh kesah..

the way you get meaning into your life is to devote yourself to loving others..ni amende kaitannye plak ni???

kalau mahu tahu kamu merindukan seseorang ialah kamu sering mengingatinya terutamanya apabila berada dalam tekanan atau menghadapi kesukaran...(masih takde kaitan)

p/s: ntah...blur...hehehehehe..jgn bace!

Wednesday, April 29, 2009

~HATI~


Bersabarlah dan Jangan Marah, kerana ia kurnia paling baik dari Allah dan bagimu pahala yang tanpa batas

Allah berfirman: "..Sesgghnya hanya org2 yang bersabarlah Yg dicukupkan pahala mrk tanpa batas" (Az-Zumar 39:10)

Nabi saw bersbda: "Barangsiapa yg bersikap iffah(tdk meminta-minta) maka Allah akan mnjdknnya org yg bersih. Barangsiapa yg merasa cukup maka Allah akan mnjdknnya kaya dan barangsiapa yg berusaha utk sabar maka Allah akan mnjdknnya seorg penyabar. Tdk ada org yg diberi kurnia yg plg baik dan plg luas drpd kesabaran" (HR Bukhari dan Muslim)

Rasulullah saw bersbda: "Sunggh menghairankan perkara org mukmin itu, sesgghnya seluruh perkaranya adlh baik baginya. Dan hal itu tdk dimiliki oleh sesiapa pun kecuali org mukmin. Jika dia diberi sestu yg menggembirakan dia bersyukur, maka ia mnjd baik baginya. Dan apbila ia ditimpa suatu mudharat dia bersikap sabar, maka mnjd baik baginya" (HR Muslim)

Susahnya menjaga hati
Sedangkan ia adalah pandangan Tuhan
Ia merupakan wadah
Rebutan di antara malaikat dan syaitan
Masing-masing ingin mengisi
Malaikat dengan hidayah
Syaitan dengan kekufuran
Bila tiada hidayah ilmupun tidak menjamin
sekalipun ia perlu

Susahnya menjaga hati
Bila di puji ia berbunga
Terasa luar biasa
Bila di caci aduh sakitnya
Pencaci di benci
Bahkan berdendam sampai mati
Bila berilmu atau kaya
Sombong mengisi dada
Jika miskin atau kurang ilmu
Rendah diri pula dengan manusia
Adakalanya kecewa
Kemuncaknya putus asa
Takdir yang menimpa susahnya untuk ridha
Ujian yang datang sabar tiada
Jiwa menderita
Kelebihan orang lain hati tersiksa
kesusahaaan orang lain hati menghina
Bahkan terhibur pula
Menegur orang suka, ditegur hati luka
Aduh susahnya menjaga hati

p/s: nak pujuk hati sendiri;)

Tuesday, April 28, 2009

~MUHASABAH~


Muhasabah Cinta

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu


Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu




p/s: al-aqlu salim fi jismi salim...semoga salim kedua2nya..amin...

~TODAY....~

Agar keikhlasan itu dapat dirasa, datanglah segala musibah untuk berbicara, dalam bentuk yang di luar bayangan dan jangkaan kita. Kerana kita manusia yang lupa, bahawa kita semua adalah HAMBA. Status yang menjadikan kita sentiasa layak untuk diuji, dan diperlakukan apa sahaja oleh Pemilik kita (dengan selautan hikmah). Masakan kita boleh terlupa bahawa sujudnya kita adalah kerana kita hamba, milik Dia?

Lulus ujian itu, meningkatlah darjat kita. Daripada seorang hamba yang kurang baik, kepada hamba yang lebih baik. Namun masih tetap seorang HAMBA.

Buruk sangka, tidak mencari ‘bicara Tuhan’ di sebalik musibah dan berantakan menyelaputi jiwa, binasalah kita sebinasa-binasanya.~saifulislam.com~


antara entry yang selalu kuulang-ulang..dulu aku tidak mengerti makna frasa ayat yang diungkapkan oleh ust hasrizal tersebut..bukan aku tidak memahami..tapi aku tdk cuba utk menghayati..kini mungkin aku lebih mengerti..hari ini..keluar untuk menjengah lagi mencari rumah sewa utk praktikal..dalam anganku, aku mmg mahu tinggal di KIAM..byk faktornya..antaranya aku mahu dekat dengan surau an-nur..tp nasib tdk menyebelahiku..tiada kekosongan untuk short sem, aku dan k.suzi agak kecewa..takpe..cari kolej dalam lah..mula menjejak ke kolej Ungku Omar..negatif lagi..kemudian ke Ibrahim yaacob..juga begitu..hurmm...cuba berfikir..ambil keputusan untuk ke Kolej Pendeta Za'ba, boleh kalau nk mintak tapi kene keluar 26 Jun..hurmm...aku habis manjalani praktikal 2 minggu slps bulan 7..takkan la nk duduk tepi jalan...akhirnya ambil keputusan untuk pulang ke kolej dulu..esok ade paper lagi..kene balik study dulu..i.Allah..ade pertolongan slps ini..balik ke kolej dah tak larat dah..makan sikit kemudian badan dah xboleh nk diangkat..hai..aku ni sakit lagi ke?? kaki mohon berehat agaknya..apelagi...fi naumin amiq..sampai xsedar langsung k.suzi balik(maaf k.suzi)dah bangun..buke laptop..bace slm ziarah dari IBNU GHARIB sku sungguh terharu..sebab aku suke bace blog beliau..aku agak kagum dengan sifat2 beliau setelah membaca blognye..dulu selalu kwn2 sebut pasal ust Zakaria Dagang..syukran ustaz..hari ni ana rase rajin nk study! rase mcm xnak bagi je org laen tulis kat shoutbox tu sbb nk suruh slm ziarah tu kekal di situ..:)



harap2 lps ni dipermudahkan urusan..trimas utk rumet yg disayangi sbb beli buku byk2 kat PWTC aritu..(nak jadi pencinta ilmu katanya..teruskan usaha!)sbb dia beli aku boleh tumpang sekaki..bagus sungguh rumet aku!

p/s: sometimes we learn the hard way that it does not pay to get discouraged. keeping our eyes focused on the light of optimism, we can restore FAITH in ourselves and stay clear of the shadows!

Saturday, April 25, 2009

~BIDADARI DARI TIMUR~

Kata org ‘kehidupan itu penuh dgn pnderitaan dan kepahitan’
Tapi aku katakan ‘tersenyumlah, cukuplah kepahitan itu di atas langit!’

Kata-kata ini dikeluarkan oleh bidadari dari timur yg kukagumi..Tuan sabariah, sayap kiri pejuang yang cekal, Tuan Guru Nik Aziz..aku sungguh mengagumi mereka! Sungguh..terima kasih kakak yg menghadirkan buku ini kepadaku tika ini, aku mmg sgt perlukannya! Barangkali ini mmg wasilah dari Allah yg mahukan aku bangkit! Kemana diriku hilang? Mane sentuhan hatiku? Khilaf sungguh rasenye.. buku ini sungguh indah…walaupun sgt ringkas namun titipan ringkas diari hidup seorang isteri itu sungguh membangkit semangatku..insan biasa yg tertulis di luh mahfuz sebagai pendamping ulama’ dan umara’…. Aku kira dia insan luar biasa..bukan biasa2 lagi…
Aku khilaf seketika ketika hatiku dilambung ombak..tidak mampu mengungkap apa-apa…ya Muqallibal Qulub..aku sungguh-sungguh mohon ketetapan hati kala ini! Aku mohon ampun atas kekhilafanku..atas keluh kesahku..atas tangisan yang dialirkan yang tiada gunanya itu! Sungguh jauh diri ini dgn diriMu Rabb..

Bidadari dari timur itu menerima tanggungjawab sebagai pendamping ulama’ dan umara’ seawal 14 tahun!..diriku tika umur itu??? Terlalu mentah..keanak-anakan..hanya fikirkan tentang keseronokan.. terlalu awal bagiku ketika umur tersebut untuk menggalas tanggungjawab yang maha berat..kekaguman muncul lagi..subhanallah….ditambah dengan ujian anaknya Nik Adli yang ditahan selama beberapa tahun..mengalir airmata ibu itu di malam hari lahir anaknya, tabahnya! Bertuah sungguh kerana beliau adalah insan yang paling hampir dengan pemimpin agama itu..peribadi yang terpancar dari iman..sungguh aku terlalu jauh dari peribadi tersebut…antara kata-kata yang menusuk di hatiku.."yah, kalau ade baca tentang abang dari akhbar-akhbar ataupun ada orang yang bercakap-cakap pasal abang,tolong jangan beritahu abang" kata-kata Tuan Guru kepada bidadarinya. betapa pentingnya kata-kata yang keluar daripada insan yang paling hampir dengan seseorang, yang menentukan jatuh bangun seorang pejuang!jika kata-kata insan terhampir itu memusnahkan, maka jatuhlah semangat juang seorang da'ie...owh..beratnye peranan insan terhampir!






Maafkanlah kesalahanku
Nescaya engkau mampu
Kekalkan cintaku kpdmu
Jgnlh engkau berbicara
Saat kemarahanku memuncak
Jgn sesekali dikipas api marah
Spt memukul rebana
Engkau tidak akan mengetahui
Bagaimana buruknya
Sikap org yang tak terkendali
Jgn banyak mengeluh
Kerana ia akan menghakis cinta
Dan hatiku ini mampu
Berubah menolakmu
Kerana tabiat hati itu tidak tetap
Sesungguhnya kulihat cinta dlm hati ini
Bila berpada rasa benci
Dlm waktu singkat
Rasa cinta itulah yg kalah..hilang…

Bidadari dari timur(memoir isteri seorg pejuang)
Tuan sabariah Tuan Ishak

Teringat pula cerita korea yang aku gemari, sad sonata yang kembali aku tonton pagi td..cerita yang paling aku gemari dalam banyak-banyak cerita korea yang pernah aku tonton..ku ulang-ulang sehingga ia membekas..akhirnya kesannya tiba jua…walaupun lewat..part yang paling aku gemari ialah ketika watak utama lelaki itu sanggup menahan diri sendiri untuk ditembak bagi menyelamatkan nyawa kawan baiknya..ayat yang paling aku ingat ialah ‘A FRIEND is someone who carries your burden on his back’ ‘I want to be your friend’ really touching! Sesungguhnya kwn2 ku adalah A FRIEND yang dimaksudkan dlm kata2 itu..terima kasih..i want to be your friend forever lillah! Ini janjiku!

terasa indah sekali hari ini setelah kembara dilakukan..kembara terisi..terisi untuk mencari sesuatu di antara waktu!sehinggakan menunggu bas di waktu petang itu aku terasa seperti satu kebahagiaan yg teramat! kerana langit terbentang luas untukku..angin menerima kehadiranku..

p/s:aku takkan bisa letih untuk berjuang lagi…biar aku jatuh…jangan biar aku tidak bangun lagi ya Rabb.. jangan Kau biarkan aku sendiri..Kau didiklah hatiku ya arhamarrohimin…didik hatiku untuk menjadi insan berjiwa HAMBA!

Thursday, April 23, 2009

::AKU MAHU KUAT DAN KEKUATAN ITU::




salam..sudah lame rasenye xluah perasaan dlm blog..hehe..rindu lak rase...(pesanan awal:jgn bace lau boring ek)2 paper exam sudah dilalui dlm minggu ni..tinggal 5 lg..waa..byknye..slps ini jgk praktikum lps 5 hari exam..kesian kaki..kene jln byk2..how dare i do this to u my dear kaki?? how cruel am i..sbnrnye aku ingin memberi latihan intensif kpd encik kaki..nanti nak praktikel..cmne?? sempat x? i.Allah.. mlm sblm paper first aku telah memaksa kakiku utk berjalan diluar batas kemampuannya..kesian die..sgt2 letih..dan mlm sblm exm itu aku hampir2 demam disebabkan latihan keras itu..aku harus belajar bersabar..kenape xreti2 ni?? alhamdulillah..bantuan Allah lagi2 aku terima..Allah tdk membebankan aku dgn demam sblm exam itu..sungguh kakiku sgt sabar dgn latihan ini...jgn kau menangis encik kaki..nnti aku blanje eskrim..hehehe..terlalu byk yg aku belajar spnjang tempoh sebulan ini..owhh...aku sgt2 lemah..tersangat lemah dan tdk mempunyai apa2 daya pd diriku melainkan dgn bantuan Allah..sungguh...Allah sgt2 menyayangi hambaNya..Thanx God 4 this good lesson to me...sungguh! aku sgt bersyukur...skrg mase utk aku fikirkan ttg rumah sewa yg belum didapati utk aku praktikal nnti..mase makin suntuk.. kakiku kena bekerja keras! jgn manje2..aku mintak maaf kaki..sungguh sedih mengenangkan dirimu yg terseksa..namun ku terpaksa melakukannya!kau akan dapat ganjarannya drpd Allah atas kesabaranmu itu duhai kakiku..yakinlah!


22. Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (Tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan Telah tertulis dalam Kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
23. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira[1459] terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,((al-hadid))



Ya Allah..jadikanlah hatiku sekeras hadid dalam menempuh ujian dariMu..dan jadikanlah hatiku selembut harir utk memahami hikmah disebalik setiap yg berlaku pdku..jgn Kau biarkan aku berkeluh kesah dalam menghadapi segalanya..jgn Kau biarkan aku Ya Allah..jatuh kelembah kehinaan...


maafkan aku teman2 kerana telah byk menyusahkan kalian..how can i describe that u all are so kind..kalau aku tidak dpt membalasnya di dunia ini..aku mohon ya Allah..kurniakan kebaikan kpd sahabat2 yg membantu aku selama ini...asif jiddan...slps ini aku xkan menyusahkan lagi..i.Allah..maafkan aku andai kalian rase terbeban..sungguh aku xminta semua ini..penatnye menyusahkan orang..mungkin ade yg serabut dgn keadaan ini..aku minta maafffff....(mengalir lagi..huhuhu...)


p/s:baca doa nabi ni..amalkan selalu

"Ya ALLAH, kepadaMU aku mengadu kelemahanku, kekurangan daya-upayaku dan kehinaanku pada pandangan manusia. Ya! Arhamarrahimin! Engkaulah Tuhan orang yang ditindas. Engkaulah Tuhanku. Kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku ini, kepada orang asing yang akan menyerang aku atau kepada musuh yang menguasaiku? Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku maka aku tidak peduli. Namun, afiatMu sudah cukup buatku. Aku berlindung dengan nur wajahMu yang menerangi segala segala kegelapan dan teratur di atas nur itu urusan dunia dan akhirat, daripada Engkau menurunkan kemarahanMu kepadaku atau Engkau murka kepadaku. KepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau reda. Tiada sebarang daya (untuk melakukan kebaikan) dan tiada upaya (untuk meninggalkan kejahatan) kecuali denganMu."


p/s: i luv walking in the rain..because nobody knows that i'm crying..(hujan..turunla cepat..lawah sket blh nangis parok..)

SENYUM JE..:) KEMUDIAN FIKIR...


Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.
Cikgu: (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat ke?
Murid-murid: Selamat pagi, petang dan malam, cikgu!
Cikgu: Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.
Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu!
Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?
Murid-murid: Faham, cikgu!
Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.
Murid-murid: (senyap)
Cikgu: Pandai!
Murid-murid: Bodoh!
Cikgu: Tinggi!
Murid-murid: Rendah!
Cikgu: Jauh!
Murid-murid: Dekat!
Cikgu: Keadilan!
Murid-murid: UMNO!
Cikgu: Salah!
Murid-murid: Betul!
Cikgu: Bodoh!
Murid-murid: Pandai!
Cikgu: Bukan!
Murid-murid: Ya!
Cikgu: Oh Tuhan!
Murid-murid: Oh Hamba!
Cikgu: Dengar ini!
Murid-murid: Dengar itu!
Cikgu: Diam!
Murid-murid: Bising!
Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh!
Murid-murid: Ini ialah jawapan, pandai!
Cikgu: Mati aku!
Murid-murid: Hidup kami!
Cikgu: Rotan baru tau!
Murid-murid: Akar lama tak tau!
Cikgu: Malas aku ajar kamu!
Murid-murid: Rajin kami belajar cikgu!
Cikgu: Kamu gila!
Murid-murid: Kami siuman!
Cikgu: Cukup! Cukup!
Murid-murid: Kurang! Kurang!
Cikgu: Sudah! Sudah!
Murid-murid: Belum! Belum!
Cikgu: Mengapa kamu semua bodoh sangat?
Murid-murid: Kenapa kami pandai sangat?
Cikgu: Oh! Melawan!
Murid-murid: Oh! Mengalah!
Cikgu: Kurang ajar!
Murid-murid: Cukup ajar!
Cikgu: Habis aku!
Murid-murid: Kekal kami!
Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis!
Murid-murid: K.O. Pelajaran belum bermula!
Cikgu: Sudah, bodoh!
Murid-murid: Belum, pandai!
Cikgu: Berdiri!
Murid-murid: Duduk!
Cikgu: Saya kata UMNO salah!
Murid-murid: Kami dengar KeADILan betul!
Cikgu: Bangang kamu ni!
Murid-murid: Cerdik kami tu!
Cikgu: Rosak!
Murid-murid: Baik!
Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini!
Murid-murid: Kami semua dilepaskan tengah malam itu!
Cikgu: (senyap dan mengambil buku-bukunya keluar)
http://www.izoblog.com




hurmm..kenape pasal cerite cikgu-cikgu je ni..hurmmmm...xkisahla kan..janji ade something yg boleh dikongsikan bersama:)ok, bile bace dialog kat ats mmg agak kelakar bunyinya..tp ade sesuatu yg boleh buatkan otak kita bergerak..hehe...kenape pljr2 ni taat tak bertempat ni?? last2..guru keluar saje tnpa penyelesaian..takutnye aku..kalau jd kat aku mcmmane ek? nangis la aku..hehehe...kalau jd kat korang nk buat mcm mane ye? buang pelajar-pelajar camni kat laut ke camne?? renung-renungkan dan selamat beramal...hehehehe....

Tuesday, April 21, 2009

~MARI BERCERITA :)~ PISANG DAN HATI


Assalamualaikum.

Jangan makan hati, makan pisang banyak2 tak apa tak obes,
Tapi kalu makan hati walau nan sikit berbahaya dunia & akhirat








PISANG DAN HATI


Aishah, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Aishah. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Aishah sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Aishah. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Aishah

Aishah mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik daripada membenci.


Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati.. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.begitulah pelajaran ustazah pd hari ini..hehehe..anak2 buleh pk ape yg baek okkkey!


p/s:nk sambung sikit ngan kata-kata nk pujuk diri sendiri ni..boleh bace ramai2..:)


kadang2 Allah patahkan hati kita untuk selamatkan jiwa kita... Dia patahkan hati kita untuk membuatkan hati kita bersemangat... Dia memberi kita sakit supaya kita menjadi kuat... Dia memberi kita kegagalan untuk membuat kita rendah diri... Dia menghantar penyakit supaya kita boleh belajar menghargai segala nikmat yang diberi oleh-Nya......hayati la pemberian dr ALLAH..pemberi nikmat teragung!

Sunday, April 19, 2009

::BAKAL USTAZAHKAH AKU??::



salam alaik..hari sabtu baru ni kami dah dpt buku persediaan mengajar utk praktikum...dgn exam dan sedikit kesulitan yg melanda diri baru-baru ini aku jd xsempat utk memikirkan tentang praktikum.bersediakah aku utk menjadi seorg pendidik?bersediakah aku menjadi pembimbing anak-anak didik?? bersediakah aku menjadi kakak(?) yg baek kpd mereka?? sungguh aku pening!merenung kembali tentang konsep 5M yg dipelajari utk bakal ustaz ustazah...

1.muallim
2.mudarris
3.muaddib
4.murabbi
5.mursyid

waa...xlayaknye diriku ini!aku sgh takuuutt...aku cukup ke sifat2 ni??




kat atas ni sbnrnye gambar ust ku..sungguh aku rindu pd ustaz ustazah kat SMAASZA dulu..igt nk upload semue gmbar, tp gmbr ni je ade lam laptop ni..oh Tuhan..baiknye pendidikku semua!rahmati mereka...

خير الناس انفعهم للناس


sebaik-baik manusia adalah manusia yg bermanfaat bg manusia lain.. bolehkah aku memberi manfaat kpd anak2 didikku nnti?? cabaran yg bakal menanti selepas ini cukup besar sekali..aku akn diasak dgn pelbagai soalan-soalan yg luar batasan akal..(ye ke?)dgn kedegilan dan kenakalan luar biasa..tak sanggup ku fikirkannya lagi..budak2 ni mesti nk tanye pasal fiqh kn?? owhh..cukupke kalau gune kitab fiqh manhaji 8 jilid tu?? kene angkut semua kitab2 pergi sane..musti!xdilupe juge la tahzan utk menguatkan hati tatkala dirudung lemah yg teramat..hati mesti kuat!

wahai seorang bakal ustazah..bersedialah kamu utk menghadapi dunia sebenar yg penuh dugaan..niatkan pengajaran sebagai dakwah utk menyebarkan agama Allah.. tunjukkanlah akhlak terbaik demi Tuhanmu yg menciptakan!sampaikan dengan penuh kasih sayang ilmu Allah itu...agar anak didikmu terkesan di hati..bukan di mata semata2..

ballighu anni walau aayah..sampaikan..sampaikan..

ya Allah..Tuhan yg memiliki keindahan langit dan bumi, yg mempunyai kehebatan, kebesaran dan kemuliaan yang tdk dpt dicapai oleh makhlukNya, aku mohon ya Allah, dengan cahaya wajahMu, agar Engkau pastikan hatiku sentiasa mengingati kitabMu seperti yg telah diajarkan kpdku, anugerahkanlah agar aku membacanya menurut cara yang ia mahu dariku..amin..

mafhum hadith: daripada Abu Darda' r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Doa seorang muslim kepada saudaranya yg muslim tanpa diketahui olehnya adalah mustajab, (ketika berdoa) akan ada didekatnya seorang malaikat (pesuruh)setiap ia berdoa untuk saudaranya itu dengan sesuatu kebaikan (malaikat itu) akan berkata: Amin!dan bagi engkau kebaikan yang sama..(riwayat Muslim)


p/s: marilah kita sama-sama berdoa utk saudara kita...manfaatnye juga dpt kpd kita! ila huna intaha...huhuhu...(ayat ust mat sidi..igt x?):)

Thursday, April 16, 2009

BEAUTIFULLY IMPERFECT....


hurm..petang-petang ni rajin pulak aku buat researh sal kemanusiaan..kwn2 kuo pegi mkn..so..aku mule mencari bhn2 modal insan ni..terjumpa satu video yg menarik..walaupun bkn org Islam yg ckp lam video ni..tp its really touching n make me think about beautifully imperfect..keindahan ketidaksempurnaan..sangat2 betullah..kalau terlalu sempurna itu bukan manusia namanya..begitulah dlm hidup manusia..keindahan itu ada pada sifat2 tertentu yg tdk sempurna yg ada pd diri seseorang..cthnye kepelbagaian sifat spt ckp banyak ke..nakal..statik..slumber..skema.. or evriting..bile ia hilang dari kita, kita pasti akan terasa kehilangannya..ketidaksempunaan itu sgt indah utk kita.. sesuai untuk kita sebagai manusia biasa..juga dalam kehidupan berkeluarga..ibu yg kuat berleter itu suatu keindahan..ayah yg pendiam itu suatu keindahan..adik beradik yg pelbagai ragam itu satu keindahan..kerana itu bermakna kita mempunyai sebuah keluarga..its beautifull thing!dalam video tersebut ia mengisahkan seorang wanita yg baru kehilangan suami..wanita tu pun bg ucapan terakhir utk suaminya...tentang sifat2 suaminya yg agak tidak sempurna yang menjadi suatu kesempurnaan padanya..yg akan dirinduinya..kerana sifat2 itu yg menghiasi kehidupannya sehari2.yang menjadikan hidupnya lengkap...hurmm..blh amik byk istifadah dr video ni..last2 die berdoa semoga anak2 dia akan temui partner yg bakal menyempurnakan hidup anak2 nya spt dia temui ayah mereka.indah bukan bermakna sempurna..indah itu melalui bagaimana kita melaluinya..menghargainya...hurmm...its touching! leh tgk sendiri video ni...

http://www.youtube.com/watch?v=1eT0oTH15Tk&feature=related

p/s: sesungguhnya Yang Maha Sempurna itu adalah Allah, Tuhan pencipta makhluk..renungi dalam diri yg penuh kelemahan..jadikan setiap yg hadir dlm hidup adalah keindahan yg perlu disyukuri!

Wednesday, April 15, 2009

::SETIAP KALI::

video


Setiap kali mendapat nikmat
jarang kusedari itu pemberian-Mu
terkadang rasa itu kerana
segala usaha dan penat lelahku sahaja

setiap kali ditimpa musibah
kumengeluh risau bertambah gelisah
hingga terlupa pada-Mu Allah
tempat kembali segala masalah

oh Tuhan Yang Maha Penyayang
LERAIKANLAH AKU DARI KELUH KESAH
yang membelenggu jiwa dan fikiran
ditambah dengan hasutan syaitan

kurniakanlah kepadaku ketabahan
singkapkanku hikmah segala ketentuan
Moga sinar-Mu berikanku pedoman
Hanya pada-Mu segala ketetapan


oh tuhan yang maha penyayang
LERAIKANLAH AKU DARI KELUH KESAH
yang membelenggu jiwa dan fikiran
ditambah dengan hasutan syaitan
durjana yang sentiasa mengarahku
kepada kemurkaanmu
kurniakanlah kepadaku ketabahan
tunjukkan ku hikmah segala ketentuan
Moga sinar-Mu berikanku pedoman
Hanya pada-Mu segala ketetapan
Ya Allah kau redhailah diri ini


seandainya diri ini
mampu meraih cinta keredhaan-Mu
seandainya akulah INSAN YANG TERPILIH
PIMPINI HIDUPKU

P/S: DIDIKLAH HATI JAUH DARI KELUH KESAH..KURNIAKAN KAMI KELAPANGAN DADA DAN HATI YANG SENTIASA TERSENYUM..LAGU NI BAGUS UTK MENDIDIK JIWA HAMBA..AMBILLAH MANFAAT:)

Tuesday, April 14, 2009

~DOA....SENJATA TERHEBAT..!~




"Ya ALLAH, kepadaMU aku mengadu kelemahanku, kekurangan daya-upayaku dan kehinaanku pada pandangan manusia. Ya! Arhamarrahimin! Engkaulah Tuhan orang yang ditindas. Engkaulah Tuhanku. Kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku ini, kepada orang asing yang akan menyerang aku atau kepada musuh yang menguasaiku? Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku maka aku tidak peduli. Namun, afiatMu sudah cukup buatku. Aku berlindung dengan nur wajahMu yang menerangi segala segala kegelapan dan teratur di atas nur itu urusan dunia dan akhirat, daripada Engkau menurunkan kemarahanMu kepadaku atau Engkau murka kepadaku. KepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau reda. Tiada sebarang daya (untuk melakukan kebaikan) dan tiada upaya (untuk meninggalkan kejahatan) kecuali denganMu."



“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.” (HR. Al-Bukhari 7/158. Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam senantiasa membaca doa ini, lihat kitab Fathul Baari 11/173)

Ketika kita diancam oleh musuh bacalah:

حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ.
”Cukuplah Allah bagi kami. Dan Dia-lah, Tuhan yang paling tepat dipasrahi (dalam menghadapi segala urusan).” (HR. Al-Bukhari 5/172.)
Itulah merupakan diantaraa doa-doa yang diajar oleh Rasulmu ketika berada dalam keadaan yang lemah…
Rasulmu itu juga turut mengajarkanmu solat supaya ia boleh menjadi penolongmu..

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.
[Surat al-Baqarah ayat 153]

Sesungguhnya keikhlasan, solat dan juga doa sentiasa bersama mukmin yang tunduk kepada Allah ‘Azzawajalla. Mukmin yang tunduk sentiasa berasa dirinya lemah dan perlu memperbaiki dirinya. Di saat itu, ia meyakini janji Allah yang sentiasa menolong hambaNya yang lemah.
video

~download kalau nk dgr dgn jelas hihi~
~HAWA-MUADZ~

Darilah tenggelam di lautan rindu
Biarlah ku terbang ke puncak cinta
Harum ku puja bagai harum syurga
Memungkinkan sepasang sayap Janna’im

Darilah tersungkur dicedera rindu
Biarlah ku hancur dimamah cinta
Harum kau hawa bagai harum syurga
Memungkinkan sekalung DOA MUSTAJAB

Angan-angan menggunung sehingga ku terleka
Dalam senyumanmu aku tidak terkata
Angan-angan mendalam sehingga ku terlupa
Menghulurkan salam menjadi kata pembuka

Selepas hilang sinar gelap baru sinar berharga
Secepat hilang sinar gelap baru rindu cahaya
Secepat hilang siang malam baru siang bermakna
Selepas hilang siang malam baru cinta bersabda
Bagai hilang kau di mata
Baru kasih bergelora

"ان الله جميل يحب الجمال"
"الدنيا متاع وخير متاعها المرأة الصالحة"
P/S:doa wanita lebih mustajab kerana sifat penyayangnya..maka manfaatkanlah..berdoalah selalu:)

~MENCARI KESEDERHANAAN..DALAM KERENDAHAN DIRI..ADA PENGHARAPAN TINGGI..DEMI MENGGAPAI REDHA ILAHI...~

Friday, April 10, 2009

A Friend in Need is a Friend Indeed..




Myna was flying home one evening. After a lot of effort she had finally found a delicious worm. It was late evening and her young ones would be waiting eagerly for their dinner. Suddenly Myna heard a shrill scream. It was Mr. Ant, calling out for help. He had fallen into a stream and was struggling to keep afloat.
Myna flew down to see if she could help Mr. Ant. She realized that she could save him. All she had to do was throw Mr. Ant a lifeline and haul him up to safety. But if she opened her beak to pick up a string, the hard-found worm would fall out. Besides it was getting late. On the other hand, if she left Mr. Ant in the stream, he would surely die...smbung crite ni ye..


hurmm..aku terjumpe crite ni time cari bhn untuk proposal..tetibe rase berminat nak smbung...ntahla..camne aku nk buat ye? actually dgn rendah hati, dengan penuh harapan agar Allah membantu, kalau puan Myna tu aku(burung tu la..)aku pasti akan selamatkan en. ant..(tmbah2 kalau encik ant tu mmg kwn baek aku) xpyh pk lagi dah.. mmg terus selamatkan encik ant..ala..setakat makanan dan kelewatan tu apelah sgt nk dibandingkan dgn nyawa seseorang, cume rungsing sikit anak yg sedang kelaparan menunggu mknn di rumah...xpe..suruh anak tu belajar sabar sikit(teknik pendidikan yg baek:)..lebih2 lg seorang kwn..dan lebih lebih lebih lagi kalau orang yg lemas tu yg hampir dgn kite...semoga Allah berikan aku peluang utk membantu..sbb aku nak jgk buat sesuatu utk kwn2 aku..(terutamanya yg terdekat dgnku..)Allah kurniakan kwn2 yg sgt baek kpdku..aku pn nk jd kwn yg baek jgk utk mereka.. terutamanya saudari ketenangan yg berada sebilik dgnku..paling hmpir sekali dgnku..juga w.pun jauh..saudari petunjuk yg berada di perlembahan nil..sungguh..aku xrase jauh langsung dgn die..huhuhu..saudari pembuka yg menjadi rumet keduaku..cian die..dr Za'ba mari ke kris mas skmo..jauh tu..sungguh aku amat menghargai kalian! sebab selalu di sisiku tidak kire dalam keadaan apa pun aku! terutamanya keadaan skrg..sungguh aku terlalu menyayangi kalian..semoga Allah berikan peluang kpdku untuk melakukan pengorbanan juga utk kalian( aku sgt jeles sbb korg sgh baek..byk sgh pahale kamu semue!)aku mahu jadi shbt kalian bkn shj di dunia..bahkan di akhirat..di hari saling menyalahkan...pohon pd Allah kite tetap saling sayang sampai syurga!INSYA ALLAH!!

p/s:cube try smbung cite kat atas tu..ape shbt2 nk buat ye?? jom share..SHARING IS CARING..hehehe..dont kedekut2 hapah nyior..:)

Monday, April 6, 2009

STAND UP!!

"قم يا فلان فأذن أنه لا يدخل الجنة الا مؤمن"
"ان الله يؤيد الدين برجل فاجر"

Oh you stand up! say it together
None enters paradise save a true believer
Allah shall support this religion
With a sinful man with a wicked man

Some people see barriers
In classes and in colours
Some people are wiser
But some believe they are hollier

Feel the heart of everyone
See through our differences

You and I have the power
Think good of one another
So stand up and take our places
And do what we do better
Spend sometime to know ourselves
Help the other

hehehe...sungguh suke rasenye diri ini bile mendengar lagu muadz ni..bile dgr je..terus rase nk melompat! huhu..first dgr kat stadium bangi seksyen 15 tuh, time save gaza, muadz sendiri yg nyanyi..time kedua yg best dgr intro lagu ni nk masuk konsert manis v, melompat lagi..kah3..ape da..suke sgt melompat...(melompat itu satu nikmat yg perlu disyukuri..bile xle lompat kite akn rindu nk melompat2..huhu)
p/s: post yg dop au bende..hehehe..

Sunday, April 5, 2009

buku yang kucintai..=)

"orang yg di dalam dadanya ada taman keimanan dan zikir, dan di dalam benaknya ada kebun ilmu dan pengalaman maka dunia yang tak kesampaian tidak pernah membuat jiwanya bersedih..."

carilah hikmah dalam setiap ketentuan Tuhan supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran. setiap yang payah pasti ada kesenangan setiap kesabaran pasti ada ganjaran. jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita maka tiada siapa yang boleh memberi halangan, namun jika sesuatu itu bukan untuk kita pasti TIDAK AKAN DAPAT WALAU SUDAH DALAM GENGGAMAN!"

hari ini hari yg indah sekali..kerana aku udah ketemu kembali "la tahzan" buku bernyawa yg paling kucintai setelah sekian lamanya berada di rumah kakak...uhuhuhu..terharu rasenye..segalanya terasa ringan kembali...alhamdulillah..seronok! syukran dr Aidh al-qarni kerana bukumu yg penuh keindahan..

Saturday, April 4, 2009

::PANDANGAN MATA DALAM ITU::

Tiba di rumah lebih kurang jam sebelas malam lebih..dapur rumah agak gelap..tak lama selepas itu..elektrik pun dinyalakan..hatiku semakin rasa tidak enak..membayangkan pandangan ibu dan ayah kepada diriku…ibu menghampiri kereta..senyum lagi..mungkin tak nampak lagi kot..nak keluar dari kereta..abangku mengambil tongkat, ibu senyum lagi, bila aku mula melangkah keluar, ibu terdiam. Ayah yang berada di depan pintu juga diam tak terkata…aku masih lagi cuba untuk tersenyum, namun mungkin dah nampak agak plastik. Kenapa seluruh rumah diam sahaja?? Nampak air mata di tubir mata ibu. Ayah masih lagi diam di atas kerusi. Tidak berkata. Hanya melihat. Sungguh..rumah sunyi sepi! Aku pura-pura keletihan, mahu tidur secepat mungkin..tapi lapar pula..hehehe..sempat lagi minta nasi nk makan..abg mula membuka cerita.. mungkin cerita dari jauh tidak sama dengan cerita di depan mata. Aku hanya diam. Tidak mampu membuka kata. Ibu mula menunjukkan pandangan matanya yang tidak bisa aku tatap. Membayangkan kesusahan yang dilalui anaknya selama genap seminggu di perantauan. Sungguh, Allah Maha Kuasa kerana mengurniakan perasaan mendalam itu pada seorang ibu. Aku tidak bisa ‘berbohong’ padanya lagi. Dia sangat mengerti akan kesakitan yang dialami anak manjanya ini. Tidak tahukah ibu yang anaknya ini sangat kuat? Tidak tahukah ibu yang anak manjanya ini semakin tabah? Tidak tahukah ibu anak manjanya ini bisa melalui semua ini?? Kerana anak manja ibu ini tahu dia sedang diuji Allah.. ibu membayangkan kesakitan anak manjanya ini..mungkin kerana abangku pengsan semasa menemaniku ketika kakiku dijahit, ibu membayangkan banyak darah yang keluar di kaki kecilku..kalau tidak masakan abang boleh pengsan?? Aku cuba menahan tangis. Kata-kata indah tak mampu lagi aku keluarkan untuk menenangkan hati ibu. Berdiam diri. Sambil mencari kekuatan. Sungguh..lidahku kelu untuk menenangkan ibu. Kerana pandangan mata dalamnya itu.. dia sedang merasai keperitan yang aku rasa. Tidak bolehkah aku rasa sendirian Ya Allah kesakitan ini? Kenapa perlu ibu rasainya juga? Malam itu ibu menemaniku tidur. Aku tidak mampu lagi menahan tangis. Sepanjang malam aku berdoa, semoga aku cepat sembuh. Semoga Allah berikan keajaiban yang amat dasyat kepadaku. Semoga Allah singkatkan tempoh kesakitanku. Kerana aku tidak bisa menatap mata dalam ibu. Supaya ibu tidak bisa lagi melihat kesusahanku…aku inginkan kekuatan. Kekuatan untuk terus melangkah. Pinjamkan kekuatanMU Ya Arhamarrohimin..pinjamkan padaku hambaMu yang tidak punya kuasa. Sungguh, tatkala ini harapanku hanya padaMU.. fa iza maridtu fahuwa yashfiin..Allahlah yang berkuasa menyembuhkan! Aku yakin!
Oleh kerana keadaan yang tidak memungkinkan aku bergerak..maka adik busukku telah menunjukkan ke ‘terer’an nya memasak. Takut jugak aku nak makan mee dia..hehehhee(jgn marah) aku harap sedap dan bisa dimakan. Adik busukku juga telah menginjak dewasa. Jah sayang adi..hehehe..masaklah..jah nk tidor kejap.(kejap ke?)kui3..sungguh tenang bila pulang ke kampung, bunyi burung-burung menghiburkanku(patutla ammar suke beno ngan burung) hujan renyai-renyai..matahari mula menampakkan sinar..bangkitlah mentari, bangkitlah semangatku..jangankau putus di tengah jalan! aja aja fighting!!!!



Pernahkah dikau rasa
Bagaikan berputus asa
Fikiran bak gerhana
Menanti terbit cahaya

Kepayahan hanya dugaan sementara
Berkat doa kan berakhir jua

Pabila merasa hilang bahagia
Redhakan dirimu menerimanya
Andai kesusahan menjadi ujian
Tetapkan imanmu, usah hilang pengharapan
Pintalah di ketika
Hidup dikelam nestapa
Semoga dikuatkan
Hati dengan kesabaran
Kepayahan hanya dugaan sementara
Berkat doa kan berakhir jua
Pabila merasa hilang bahagia
Redhakan dirimu menerimanya
Andai kesusahan menjadi ujian
Tetapkan imanmu, usah hilang pengharapan

Sesungguhnya setiap manusia
Ada ketikanya resah menempuh usia
Pohonlah semoga kau berbahagia
Berserah kepada Yang Maha Esa

Di kala kesulitan
Tabahkan dirimu kawan
Tadah tapak tanganmu
Di situlah ketenangan
Percayalah..

p/s:lagu nice ni sedap sgt..Teha yg sent..

Wednesday, April 1, 2009

WAHAI PARA PEMIMPIN!LIHAT DAN CONTOHILAH PEMERINTAHAN UMAR AL-KHATTAB

salam..hurm..skrg berlalulah entri2 jiwang berkenaan luahan perasaan..hehe(lengoh!)w.pun still lam mood jiwang, tp kali ni kite berbalik pd topik isu semase yg hangat..POLITIK!tp aku xnak citer sal politik di malaysia ni sbb aku tau semue dh meluat..hehehe(aku yg nk muntah sebenarnye!)rakyat Malaysia yg bijak2 dan beragama boleh menilai mane yg betul mane yg salah..sekalipun ade yg bukan dasar agama..namun atas prinsip keadilan..yg salah tetap nampak jelas kezalimannya..tapi kita2 yg faham agama ni..tau kan nk sokong yg mane?? hehehe..kite ade prinsip kita sendiri..tujuan dan matlamat yg jelas...niatkan keranaNYA..i.Allah..k..di sini aku ingin tuliskan beberapa kisah mengenai khalifah agong saidina umar al-khattab yg dirujuk dr zaharuddin.net...check it out!

KISAH 1 : KHALIFAH UMAR r.a DAN SA'AD ABI WAQQAS r.a [1]

Umar al-Khattab telah melantik Sa'ad Abi Waqqas r.a seorang sahabat besar Nabi s.a.w sebagai gabenor di Kufah, Iraq. Namun terdapat beberapa kumpulan munafiq yang amat benci kepada Sa'ad, lalu membuat aduan palsu kononnya Sa'ad r.a tidak adil dalam pembahagian dan tidak memimpin ketika peperangan. Sedangkan di ketika itu, kerajaan Islam sedang sibuk membuat persiapan untuk menuju ke Nahawand. Amat difahami kumpulan ini ingin mengganggu kelancaran perancngan kerajaan Islam.

Walaupun aduan ini sememangnya telah diketahui palsu oleh Umar Al-Khattab r.a tetapi beliau masih meraikannya secara SERTA MERTA dengan menghantar wakil penyiasat iaitu Muhammad Ibn Maslamah. Umar r.a seorang yang amat sensitif dan serius dengan segala laporan terhadap gabenor lantikannya. Tatkala proses siasatan terbuka dijalankan, semua wakil ketua yang berada di Kufah tidak tahu menahu berkenaan laporan ketidakladilan Sa'ad lalu semuanya mengkhabarkan kebaikan Sa'ad.

Tiba-tiba muncul Usamah Bin Qatadah mendakwa Sa'ad tidak adil dan tidak memimpin perang. Sa'ad menafikan dengan sumpah serta mendoakan buta mata, kurang zuriat dan terdedah kepada fitnah dunia bagi sesiapa yang menipu dan melontarkan fitnah ke atasnya. Hasil doa individu soleh seperti Sa'ad, kesemua kumpulan yang meinpu ini mati . Usamah pula menjadi buta, kurang zuriat dan ditimpa nafsu syahwat yang luar biasa.

Walaupun Sa'ad terbukti selepas itu tidak bersalah, demi mengelakkan perpecahan dan menjaga status Sa'ad bin Abi Qaqqas, Umar al-Khattab meminta Sa'ad untuk menamakan penggantinya, lalu dilantik ‘Abdullah bin Abdullah Bin ‘Utban yang merupakan timbalan kepada Sa'ad sebelum ini. Manakala Sa'ad di bawa ke Madinah bagi menyertai ahli Majlis Syura Khalifah di Madinah. [2]

KISAH 2 : UMAR R.A DAN HARTA GABENOR DAN PEGAWAINYA

Umar al-Khattab begitu tegas dan ketat dalam urusan kewangan negara, beliau juga amat ketat dalam meneliti pendapatan dan harta setiap gabenor dan pegawainya. Setiap pegawai yang dilantik akan diminta melakukan deklarasi harta, dan peningkatan hartanya akan disemak dengan begitu kerap. Jika peningkatan berlaku, Umar r.a akan mengambil separuh untuk baitul Mal dan dalam beberapa keadaan Umar r.a mengambil semuanya. [3] Selain itu, Umar r.a turt melakukan lawatan mengejut ke ruamh pegawainya bagi memastikan tiada pertambahan harta secara syubhah. [4]

Berikut beberapa kisah prihatinnya Umar r.a r.a :-

a- Gabenor kerajaan Islam di Mesir pada ketika itu adalah seorang sahabat bernama ‘Amr bin Al-‘As. Beliau dilaporkan membuat satu mimbar khas untuk dirinya di Mesir. Ini menyebabkan Umar al-Khattab menjadi marah lalu menghantar surat kepada ‘Amru yang menyebut

"Aku mendengar kamu telah membina satu mimbar agar boleh meninggikan dirimu dari umat Islam, adakah tidak cukup kamu berdiri dan mereka berada di kakimu, aku ingin kamu segera meruntuhkan mimbarmu" [5]

b- Dalam satu keadaan lain, Sa'ad juga dilaporkan membina pagar di sekitar rumahnya ( di ketika itu amat jangkal rumah mempunyai pagar kecuali terlalu kaya), sehingga orang ramai menggelarkannya "ISTANA SA'AD". Dinyatakan bahawa Sa'ad membina agar itu kerana rumahnya berhampiran degan pasar dan amat bising, lalu dibinanya agar dapat menghalang sedikit kebisingan. Apabila berita sampai kepada Umar al-Khattab, beliau melihat mudarat pagar itu lebih besar dari manfaatnya, lalu dengan segera menghantar Muhammad bin Maslamah untuk membakar pagar tersebut.[6]

c- Umar r.a telah melantik Mujasha' bin Mas'od untuk beberapa tugasan, dan kemudiannya mendapat laporan isteri Mujasha' bernama al-Khudayra kerap membeli perabot baru dan hiasan dinding. Lalu Umar r.a menghantar surat kepada Mujasha' agar mengoyakkan semua hiasan dinding. Mujasha' menerima surat itu ketika bersama orang ramai, lalu dengan segera beliau mengarahkan isteri keluar lalu diminta orang ramai masuk ke rumah dan membantu mengoyak dan menurunkan semua hiasan dinding baru yang dibeli isterinya[7]. Sebenarnya, Umar r.a tahu ia dibeli dengan harta syubhah akibat jawatan Mujasha', kerana itu diarahkan sedemikian. Anda juga boleh melihat betapa kuatnya taat dan yakinnya para pegawai dengan keikhlasan dan kejujuran Umar r.a.

d- Umar r.a pernah melawat pegawai-pegawainya di Syria, dan kemudian Yazid Bin Abi Sufyan menjemputnya datang ke rumah, ketika Umar r.a memasuki rumah lalu dilihatnya penuh dengan hiasan dinding bergantungan. Umar r.a mula mengambilnya sambil berkata

"barang-barang ini boleh digunakan oleh rakyat jelata untuk melindungi diri mereka dari kesejukan dan panas" [8]

e- Umar r.a juga pernah mengambil beberapa bahagian harta adik beradik gabenornya dan pegawainya apabila hasil penyelidikannya mendapati keraguan. Contohnya seperti beliau mengambil sebahgian dari harta Abu Bakrah. Namun Abu Bakrah cuba membantah dengan mengatakan

"aku tidak pernah berkhidmat denganmu (sebagai pegawai kerajaan)"

Umar r.a menjawab

"Ya benar, tetapi adikmu berkhidmat sebagai penyelia Baitul Mal, dan dia telah memberikan beberapa pinjaman kepadamu agar kamu boleh berniaga dengannya" [9]

Kesimpulannya, semua tindakan Umar r.a ini tidaklah diambil secara sembrono, kisah ini hanyalah ringkasan sahaja, dan tindakan beliau semua bagi mengelakkan jawatan di jadikan PELUANG UNTUK MERAUT KEKAYAAN.

Ibn Taymiah mengulas beberapa tindakan Umar r.a tadi bagi membuang segala keraguan rakyat terhadap pendapatan para gabenor dan pegawainya, yang mungkin menjadi kebiasaan diberi hadiah oleh rakyat jelata disebabkan oleh jawatannya.[10]

KISAH 3 : KHALIFAH UMAR r.a DAN DENDA ANAKNYA

Abd Rahman bin Umar Al-Khattab, salah seorang anak Umar al-Khattab berada di Mesir dan dilaporkan telah melakukan kesalahan dengan meminum arak. Beliau kemudiannya meminta Amru bin Al-‘As untuk melaksanakan hukuman ke atasnya.

Namun Amru al-‘as r.a merasa serba salah kerana ia adalah anak khlaifah lalu menjatuhkan hukuman secara sedikit berbeza iaitu mencukur kepalanya dan ia disebat secara tertutup di dalam rumahnya. Sepaptunya prosedur di ketika itu adalah hukuman minum arak mestilah dicukur dan disebat pada waktu yang sama di hadapan khalayak ramai.

Peristiwa ini bocor kepada Umar r.a lalu beliau menghantar surat yang antara lainnya menyebut :-

"engkau telah menyebat dan mencukur Abd Rahman di dalam rumahmu dan KAMU TAHU IA BERTENTANGAN DENGAN APA YANG AKU HARAPKAN (hukuman seperti orang lain), ...Abd Rahman adalah salah seorang warga di bawah tanggungjawabku (DI AKHIRAT), dan kamu beralasan dengan mengatakannya adalah anak Khalifah sedangkan kamu tahu aku TIDAK SESEKALI BERKOMPROMI dengan sesiapapun dalam melaksanakan amanah terhadap Allah swt" [11]

KISAH 4 : KHALIFAH UMAR r.a DAN KHALID IBN WALID r.a

Khalid Ibn Waled, yang terkenal sebagai ‘pedang islam' dilucut jawatan sebanyak dua kali oleh Umar r.a al-Khattab, iaitu pada tahun 13 Hijrah sejurus selepas Umar r.a dilantik sebagai khalifah dan sekali lagi pada 17 Hijrah.[12] Namun kedua-dua peristiwa ini bukan kerana Khalid tidak baik dan bermasalah, Namun ia adalah dari sebab berikut [13] :-

a- Menjaga keyakinan umat Islam terhadap Allah, ia jelas dari surat umum yang dihantar Umar r.a kepada umat Islam memberitahu agar mereka tidak terlalu ‘attached' dengan Khalid sehingga tersilap sangka kemenangan Islam disebabkan oleh kehandalan Khalid dan bukan kerana bantuan Allah swt.

b- Pentadbiran ; iaitu dalam urusan dan keputusan pembahagian harta.

c- Pentadbiran : Umar r.a inginkan keteletian dan laporan berterusan dari setiap pegawainya, namun Khalid inginkan pentabdiran yang bebeas dari penelitian sentiasa oleh Khalifah.

Di waktu Khalid dipecat dari jawatannya sebagai gabenor di Syria, belia berkata :-

"Amir al-Mukminin (Umar r.a) melantik aku sebagai gabenor dan setelah urusan menjadi licin dan lancer, beliau melucutkan jawatanku"

Lalu seorang lelaki berkata : "Sabarlah wahai ketua, ia waktu untuk bermulanya fitnah"

Kahlid membalas :

"selagi anak Al-Khattab ini hidup, selagi itu TIADA RUANG FITNAH untuk berlaku" [14]

Demikian hormat dan keyakinan Khalid terhadap Umar r.a walau dalam keadaan beliau dilucutkan jawatan, amat difahaminya tindakan Umar r.a adalah untuk mengelak fitnah, bukan mencipta fitnah.

Di ketika Khalid r.a hampir wafat (beliau wafat pada 21 H), beliau berkata kepada Abu Darda r.a,

"Wahai Abu Darda, bila Umar r.a al-Khattab r.a wafat kelak, kamu akan dapati sesuatu yang kamu benci berlaku"

Dan berkata lagi sambil mengelap air matanya:

"Aku memang merasa sedikit kecewa dengan beliau dalam sesetengah isu, tetapi setelah aku fikrikan kembali berkenaannya di ketika aku sakit ini, aku menyedari bahawa Umar r.a Al-Khattab r.a melakukannya dengan ikhlas dan hanya mengharapkan rahmat Allah dari setiap tindakannya"[15]

Khalid juga melantik Umar r.a sebagai waasi (pengurus harta pusakanya), ketika Umar r.a al-Khattab menrima surat wasiat itu, beliau turut menangis.

Cuba kita bayangkan ketegasan Umar al-Khattab r.a tersebut dan bagaimana tingginya taqwa beliau dan juga para sahabat yang bersamanya. Mengapa mereka tidak melenting akibat diambil sebahagian harta dan sebagainya?. Kerana Umar sendiri mengambil hartanya untuk umat Islam, dan beliau tidak makan daging sehingga semua orang miskin di bawah pentadbirannya makan terlebih dahulu.

p/s: hurmm..bandingkan hari ini dgn zaman khalifah agung...xtercapai dek akal rasenye..kembalilah ke arah kemuliaan!SESUNGGUHNYA KAMI SANGAT MERINDUI PEMERINTAHAN AL-FAROUQ...