Sunday, April 19, 2009

::BAKAL USTAZAHKAH AKU??::



salam alaik..hari sabtu baru ni kami dah dpt buku persediaan mengajar utk praktikum...dgn exam dan sedikit kesulitan yg melanda diri baru-baru ini aku jd xsempat utk memikirkan tentang praktikum.bersediakah aku utk menjadi seorg pendidik?bersediakah aku menjadi pembimbing anak-anak didik?? bersediakah aku menjadi kakak(?) yg baek kpd mereka?? sungguh aku pening!merenung kembali tentang konsep 5M yg dipelajari utk bakal ustaz ustazah...

1.muallim
2.mudarris
3.muaddib
4.murabbi
5.mursyid

waa...xlayaknye diriku ini!aku sgh takuuutt...aku cukup ke sifat2 ni??




kat atas ni sbnrnye gambar ust ku..sungguh aku rindu pd ustaz ustazah kat SMAASZA dulu..igt nk upload semue gmbar, tp gmbr ni je ade lam laptop ni..oh Tuhan..baiknye pendidikku semua!rahmati mereka...

خير الناس انفعهم للناس


sebaik-baik manusia adalah manusia yg bermanfaat bg manusia lain.. bolehkah aku memberi manfaat kpd anak2 didikku nnti?? cabaran yg bakal menanti selepas ini cukup besar sekali..aku akn diasak dgn pelbagai soalan-soalan yg luar batasan akal..(ye ke?)dgn kedegilan dan kenakalan luar biasa..tak sanggup ku fikirkannya lagi..budak2 ni mesti nk tanye pasal fiqh kn?? owhh..cukupke kalau gune kitab fiqh manhaji 8 jilid tu?? kene angkut semua kitab2 pergi sane..musti!xdilupe juge la tahzan utk menguatkan hati tatkala dirudung lemah yg teramat..hati mesti kuat!

wahai seorang bakal ustazah..bersedialah kamu utk menghadapi dunia sebenar yg penuh dugaan..niatkan pengajaran sebagai dakwah utk menyebarkan agama Allah.. tunjukkanlah akhlak terbaik demi Tuhanmu yg menciptakan!sampaikan dengan penuh kasih sayang ilmu Allah itu...agar anak didikmu terkesan di hati..bukan di mata semata2..

ballighu anni walau aayah..sampaikan..sampaikan..

ya Allah..Tuhan yg memiliki keindahan langit dan bumi, yg mempunyai kehebatan, kebesaran dan kemuliaan yang tdk dpt dicapai oleh makhlukNya, aku mohon ya Allah, dengan cahaya wajahMu, agar Engkau pastikan hatiku sentiasa mengingati kitabMu seperti yg telah diajarkan kpdku, anugerahkanlah agar aku membacanya menurut cara yang ia mahu dariku..amin..

mafhum hadith: daripada Abu Darda' r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Doa seorang muslim kepada saudaranya yg muslim tanpa diketahui olehnya adalah mustajab, (ketika berdoa) akan ada didekatnya seorang malaikat (pesuruh)setiap ia berdoa untuk saudaranya itu dengan sesuatu kebaikan (malaikat itu) akan berkata: Amin!dan bagi engkau kebaikan yang sama..(riwayat Muslim)


p/s: marilah kita sama-sama berdoa utk saudara kita...manfaatnye juga dpt kpd kita! ila huna intaha...huhuhu...(ayat ust mat sidi..igt x?):)

6 comments:

Saifullah Jauhari said...

Salam ustazah.. Selamat Mengajar.. semoga jadi ustazh yg murabi bukan muallim..
hehe.. ustzh amek mana gambar ust Ku tu? hmm.. gambar tu ana yang ambik masa temu ramah untuk majalah al-qudwah tau.. hehe..

IZZAH 87 GANU said...

syukran alaik..ana amik lam blog piye au aritu..asif xmitok permission..xcited lajok tgk gmbo ust ku..gmbo ust2 len lam xternal..xternal xleh buke..huhu..buleh op?? promote ust ku sket..:) murabbi yg disayangi..hehe..

Syeikhulislami said...

Salam,ana pun rindukan us. ku.Dah 2kali balik msia.Tp xde rezeki jmpe.Mtk izin copy

IZZAH 87 GANU said...

copy2...:)pakat letak lam blog.. amik smgt ustaz2 nk berjuang!

kembara said...

salam..
waa..dah nk jadik ustazah ek..semoga berjaya mendidik ummat Nabi Muhammad..dan ingatlah..kita mesti jujur dalam menyampaikan ilmu...kalau benar katakan benar..Quulilhaqq walau kaana murro..
be the best..
gud luck

IZZAH 87 GANU said...

salam..
xjd lg la..baru nk pektikel ni..
i.Allah..
doa2 la..:)