Monday, August 30, 2010

kad raya, rasa macam jadi budak balik.



assalamualaikum.

adeh,baru balik dari mengajar.minggu depan dah start cuti skolah.esok cuti merdeka.
so....cerita menarik hari ni? haha...budak2 kelas aku bagi kad raya."ustazah, ustazah wajib balas tau!" hahaha...adoih...ade plak mcm tu.nak bagi, wajib pulak kena balas.bertuah betul!

rupenye baru aku perasan, budak2 suka menomborkan ustazah kegemaran mereka.aduh...macam2!aku dulu xde pulak main nombor2 camtu.cuma kalau suka, suka jelah....takdela maen bagi nombor kat ustazah febret aku.maybe aku xpernah ade ustazah febret agaknye? haha..

apepon, mmg tgk budak2 ni aku akan hilang duka lara.bercerita ngan diorang, kena keliling penuh...rase mcm semua anak2 aku.haha...seronok tgk muke diorang.seronok dgr celoteh diorang.seronok dgn pandangan budak2...soalan2 dan mcm2 ragam.kelakar! aku senyum jelah kalau yang pelik2 sgt tu.

ustazah...tunang ustazah nama ape? ustazah, ustazah nak kawen bile? ustazah ade anak tak? ustazah nak anak berape orang(paling xleh blah).....senyum jelah senang.dulu praktikal sekolah menengah dah lali soalan camtu.

ustazah...nak biodata ustazah...hahhaha...aku jawab pesal? nak mai meminang ke? xpelah...dah tunang!hahahaaha....adoih....sakit perut la aku ngan budak2 ni.but its really make me smile! n hepi.mmg xpikir berat2 duk ngan budak2 ni.sangat seronok!=)

Thursday, August 26, 2010

contoh surat tak rasmi....hurm..boley try ni kot..=)


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai…

Apa khabar dengan keluarga di Labuan? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat ALLAH sentiasa.

Ajib pun tak berapa jelas mengapa ajib nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar ajib tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, ajib selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang ajib tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.

Dipendekkan cerita, ajib sebenarnya untuk meminta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila ajib cakap macam nie. Ajib bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Ajib nak nikah nie bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, ajib akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada ALLAH.

Kadang-kala, ajib rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah.

Ajib bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi ajib nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. ALLAH SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)

Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa step (langkah) yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.

Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.

Di universiti ajib, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasul SAW. Sekarang pilihan di tangan kita, samada nak kepada benda baik atau buruk.

Mengenai calon, ajib takde lagi. Tapi, InsyaALLAH kalau mak dan ayah bagi ajib green light, masalah calon, mak dan ayah jgn risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Ajib lebih suka calon tu ajib yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk ajib.

Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak ajib akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang ajib nikahi nanti. Seperti yang ajib katakan awal-awal tadi, ajib nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh ajib belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di unversiti, maka ajib akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu.

Dalam sirah Rasulullah SAW, Rasul bernikah dengan dengan Saiditina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah gantung’. Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu.

Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau ajib telefon dia, ajib dapat pahala, ajib rindu kat dia, ajib dapat pahala, ajib bagi hadiah kat dia, ajib dapat pahala malahan kalau ajib keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber ‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, ajib nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut Sunnah Rasul yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita…

Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan ajib masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka ana akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib ajib bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM 50 sebulan, maka ajib akan bagi dia sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga. (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga).

Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini.

Mak dan ayah jgn risau, sebelum ajib nak nikah, ajib akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri ajib. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tak ajib tangguh dulu. Apa-apa pun, ajib tegaskan sekali lagi, ajib nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.

Ajib tengok semua abang ajib nikah awal dalam umur 22 tahun. Ajib cadang pun gitu juga. Banyak juga kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu ajib tua nanti, ajib tak risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada anak-anak ajib nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit sangat.

Mau tak mau, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada ALLAH. (tak bermaksud sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun mati, yang muda pun mati). Ajib juga harap, anak-anak ajib nanti (kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.

Dan kelebihan yang lebih besar dari itu ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat kepada ALLAH di samping mengikut sunnah Rasul SAW. Dalam umur muda nie, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada di mana-mana. Ajib tak nak ajib akan terjerumus ke dalam jurang dosa dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat anaknya untuk menderhaka kepada ALLAH dan Rasul.

Ajib sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni tahun lepas dan ajib dah pos ke rumah pada tahun lepas juga. Tapi sampai kat Usu Mol, sebab ajib tak tulis nama mak dan ayah. InsyaALLAH dalam risalah tu ajib ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.

Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Ajib nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi ajib, kalau ajib membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab ajib pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua.

Mungkin saja ajib membicarakan hal nikah ni ketika mana ajib baru berusia 20 tahun (dalam tahun Islam, ajib dah 21 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat ajib ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ajib tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui seratus peratus apa yang ajib katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.

Kalau boleh jgn bagitau abg jul dan abg didi, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan ajib ini atas beberapa faktor. InsyaALLAH, kalau ada apa-apa nanti, ajib akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, dia tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha ALLAH adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.

Akhirul kalam, doakan ajib di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Labuan.


Puteramu,
Ajib

p/s: hehehhehee.....bagus dop surat x rasmi mohon kawen awal ni? boley la nak praktik utk yg masih student or yg family xbg kawen awal....mane tau....terbuke hati! haha..

Tuesday, August 24, 2010

Allah manjakan saya.



oh, betul-betul menangis lagi.
Ah, apa lagi yang saya mahukan dalam hidup.
oh Tuhan....
sungguh saya tidak layak.
saya tak tau nak fikir apa lagi.
terasa lengkap.

ada apa dgn saya?
sungguh saya hanya hamba.
hamba dan seorang hamba
hamba yang Esa.
terasa seperti Allah sangat manjakan saya.

Sunday, August 22, 2010

tenang-tenang saja.


hurm.
hari yang tenang.
ntah,rilex je.
bukan mati rasa oke??
best!

sampai satu tahap kita rasa nak ignore je!haha

teringat ayat novel tuh, IGNORE WHAT YOU SHOULD~~
hurm, let it be naturally.
tenang-tenang saja oke?
lalui fasa maghfirah dengan best!
yeah!
jom tadarus!

Saturday, August 21, 2010

saya seorang manusia.

ya.
saya seorang manusia.
yang kadang-kadang saya sangat-sangat terasa jauh hati.
sangat.
sangat.
sangat.

tapi saya bukanlah jenis sukar menerima.
cuma, kadang-kadang, saya rasa macam,
ah, entahlah.
mungkin saya perlukan masa.

saya kesal dengan diri saya.
sebab saya tak mampu nak menjauh.
walaupun saya sangat berkecil hati.
ah!

teringat kata-kata pahrol mohd juoi,
orang baek selalunya ditindas?
saya bukan baek sangat pon!
hurm....
hurm....
hurm....

semoga kata-kata orang yang melihat saya macam tiada masalah adalah doa yang makbul!

rasa disayangi itu satu keperluan?


fuh....rajinnya saya sekarang ni kan??? suka berteori dan berfalsampah sorang2 lak tuh!huhuhu

wah, saya rasa macama nak ambil teori keibubapaan la pulak.haha
saya baru sedar satu perkara lagi, iaitu keperluan untuk rasa disayangi dalam hidup.
mempengaruhi tingkahlaku manusia.eceh......betul tak?

entahlah, saya semakin suka perhatikan orang kebelakangan ni.bukan untuk menghukum.tapi berfikir dan cuba memahami.

ah, saya sangat-sangat bersyukur.banyak yang saya punyai daripada orang yang tiada dari saya.saya sangat bersyukur.dan kalau boleh, saya mahu sekeliling saya turut bahagia.saya mahu semua orang rasakan kecukupan,kenyamanan, dan rasa selamat.

ya Allah, saya benar-benar berdoa, jika saya diizinkan mempunyai anak,
saya mahu menyayanginya dengan seluruh hati dan kehidupan saya.
biar anak saya tidak merasai kekurangan.
biar anak saya rasa gembira.
biar anak saya sangat bahagia.
sungguh-sungguh saya mahu menjaga dan menyayangi anak saya.
ah..hairan, bagaimana orang boleh melakukan sesuatu yang boleh membuatkan anak-anak mereka rasa tak selesa.
bukankah anak-anak itu anugerah dan amanah?

Allah, saya mahu jadi ibu yang baik.
terbaik untuk anak-anak saya.
supaya anak saya bisa menjadi Qudwah.
kabulkanlah ya Allah.
kabulkanlah.

p/s: nak tergelak pulak bila baca balik, sejak bile aku dah kawen ni? haha=)

Tuesday, August 17, 2010

banyak yang saya mahu sampaikan.



Ahhh....banyak, sangat banyak.
kiranya nanti saya juga akan mengkisahkannya dalam 10 hari 10 malam juga~balas dendam...haha
saya kira saya tak perlu lagi kisahkannya pada yang tidak memahami.
mungkin natijahnya akan mengundang keburukan.
dan lebih baik saya diamkan saja.

ah!banyaknya saya mahu kisahkan.
banyak.
banyak.
banyak.

semakin hari jantung saya semakin tak stabil.
dan seperti cerita korea kegemaran saya itu
"jantungku dah rosakkah?" haha...
aduh.....sakitnya.


Tuhan..banyaknya yang aku mahu kisahkan.
tapi ia sekadar terhenti di lautan hati yang dalam.
oh...kiranya saya masih perlu sabar.
waaaaaaaaa.....cepatlah masa.
cepatlah.
cepatlah.
saya mahu bercerita dan berhikayat! haha
bergetar dan terus bergetar.
apakah?
fuhhhh~~~

teringat cerita my boss my hero.sakaki makio.hahaha....adakah aku dah jadi 'sebodoh' sakaki makio bila berhadapan dengan fenomena ini???aiyak!

Sunday, August 15, 2010

saya tak kisah kalau orang tak faham saya, yang penting sy cuba memahami.

assalamualaikum.

saya dah tegaskan pada diri saya.
dari awal2 lagi.
dari dulu lagi.
dari dulu lagi.
dari dulu lagi.
semenjak saya faham erti taklifan seorang da'ie.
maka saya tak paksa sesiapa memahami saya.
asalkan saya berusaha untuk memahami.
walaupun apa yang saya hadapi tak mampu difahami mata kasar seorang teman.
maka saya tegaskan pada diri saya.
saya tidak kisah!
saya tidak kisah!

saya diciptakan oleh Allah.
maka Allah mengetahui setakat mana saya mampu menghadapi taklifnya.
kerana...saya adalah ciptaanNya.
maka kenapa saya mahu memaksa ciptaanNya yang lain untuk memahami bebanan jiwa saya?
bukankan saya ada yang Maha Tahu dan Memahami?
bukankah saya telah biasa menghadapi semua ini?
makanya...tugas saya hanyalah meneruskannya.
teruskan.
teruskan.
dan jangan berhenti.

saya dah biasa begini.
ah~~~seronoknya menerima taklifan dari Allah.
kerana Allah tahu saya mampu.....oh...oh.....T.T

dikala saya rasa saya dah tak mampu nak meneruskan kerana kesendirian saya,
Allah menghadirkan kekuatan.
makanya saya perlu faham, bahawa Allah tetap mahu saya terus berdiri.

saya bukan tidak perlukan manusia lain.
bukan begitu, saya bukanlah begitu.
namun, saya mahu memutuskan harapan saya terhadap makhluk.
kerana saya tidak mahu menyalahkan manusia lain atas apa yang berlaku pada diri saya.

sungguh....kadang-kadang saya tak mampu nak tanggung lagi.
tapi semalam...
eceh....hepi ni...saya berbicara soal masa depan saya dengan ibu.
dan.....jeng, jeng, jeng.....
mungkin, masa saya dah tiba! =)

Saturday, August 14, 2010

jantung yg meletup-letup.

assalamualaikum.


hurm....tajuk pon semacam je.kenapa dgn sy ni? mcm nak marah je....ish.
saya kena uzlah.
kalaulah semua boleh menjadi sahabat yang menyenangkan kan bagus?
apa guna merapat kalau tidak cuba memahami?
apa guna merapat jika hanya mahu menyakiti?
apa guna merapat jika hanya mahu membebani?

saya ini.....apakah saya lupa saya seorang da'ie????
saya kena sabar.
saya kena sabar.


ah....

tahap sabar saya masih di tahap rendah rupanya.
oh...kena baiki diri.
kena baiki diri.
kena baiki diri.

Allohu robbi.
tarbiyahlah aku dengan sebaik-baik didikan.

Friday, August 13, 2010

ramadhan...ramadhan..ramadhan....mcm mane nak jaga?


assalamualaikum.

hari ini dah masuk hari ke 4.alhamdulillah.sangat seronok.berada di sisi mak ayah macam anak tunggal.hahahaha...xpelah..kasi can sikit, nanti dah tak boleh macam ni lagi.

bertadarus, berteraweh, dan malaluinya seorang, sebenarnya agak janggal.sebelum ni selalu ramai-ramai.tapi yang hairannya, tak pula aku rasa sedih.seronok jugak sbnrnya.mungkin sebelum ni adalah latihan untuk menghadapinya bersendirian.

kenapa seronok? sebab tak payah dengar kalau orang cakap tak elok dalam kuliah.tak payah nak pk macam mana nak jaga ikhtilat ke..tak payah risau perkara-perkara yang membabitkan persekitaran yang boleh menjejaskan puasa.wah!seronoknye!huhu....jahat betul la aku ni.

bolehkah kalau aku beruzlah lagi? untuk menjaga?? aku betul2 mahu ramadhan yang terbaik.yang boleh memberi kekuatan untuk masa-masa hadapan.bolehkah?

Wednesday, August 11, 2010

1 ramadhan di kampung yg seronok!




tahun ini, rasenye satu ramadhan yang dah agak lama aku tak menjejak kaki di rumah.dah agak lama aku pertama puasa di perantauan.yelah, dari sekolah menengah.walaupun tak jauh dari rumah, tetap tak boleh puasa kat rumah.then masuk ukm, rasenye 4 tahun xpernah aku puasa first kat kampung.alhamdulillah.tahun ni kat kampung.

hurm....rumah takde orang.ibarat anak tunggal la aku.mujurla dapat jugak ngajar kafa tu.takla saje2 sgt tenage muda ni.nak cari kerja kat luar, aku dah nekad tak mahu tinggalkan parents lagi sebelum dpt tawaran posting yg sbnr.biarlah aku teman mereka sementara takde orang ni.kelakar pon ade, sbb mak layan mcm la aku ni budak kecik.haha....naseb badan...

tadi entah mengapa, seronok betul pergi mengajar.then ambik gambar ngan budak-budak.balik pulak berhujan.fuh....sampai2 kene la bebel ngan mak sekarung.apesal pergi redah hujan tu...huhuhu...aku masih lupe yg aku berada di rumah.mak ade!haha..sblm ni kalau pergi kuliah or balik kuliah aku mmg biasa je redah hujan..ni lupe nk cover!ades!aku tahu mak mmg bimbang sgt dgn aku,sbb aku suka selesaikan sendiri kalau ade ape2 problem.dia mmg marah sgt kalau tak cakap.tapi....huhuhu....aku masih begini.walaupun ade famili yang aku tahu pasti akan tolong aku in whatever condition, aku lebih senang cuba selesaikan sendiri.bukan apa, aku takut aku tak reti berdikari.semua benda nak kene orang uruskan, nanti takkan anak aku pon orang yang kene uruskan?? aishh...xbley..xbley...hehe...


semakin rajin la plak aku menaip sejak akhir-akhir ni.takpelah.tulis demi anak-anakmu.hehehe..kate ust hasrizal.so, nanti aku nak bagi anak aku bacelah semua2 ni.biar die jadi lebih baek dari aku.terbaek, dan mampu mengislah ummah! fuh~~


just that for today~~selamat bertadarus, jaga diri, jaga iman, kejar fadhilah ramadhan untuk beramal 11 bulan yg berikutnya!salam ramadhan mubarak~~~

Tuesday, August 10, 2010

malam berkah menjengah~1 ramadhan



assalamualaikum.

selesai satu episod mahasiswi degree.xtaulah jadi mahasiswi lagi ataupun tak...hehe..terima kasih kpd shbt2 yg meraikan.sbnrnye aku rase tak layak pon diraikan sbb aku tak blajar sgh2 pon...huuuuu....apepon syukran awi!

malam 1 ramadhan, selesai teraweh.sbnrnye dah lama aku nak tulis pasal matlamat dan cita-cita yang dirangka, namun seringkali terbantut.kali ini aku tak kira, aku nk tulis jugak...hehehe...

aku ada masa 2 tahun yang aku target untuk diri sendiri supaya balas jasa ibu bapa aku dengan hasil titik peluh aku sendiri.aku mahu memberi dgn sesungguhnya tanpa prejudis jika Allah mengizinkan aku dapat kerja dalam masa terdekat.i.Allah.

then after that, just leave it to God.jujurnya aku tak mahu bekerja.nak jaga anak dengan hasil tangan aku sendiri.sepenuh mase aku tumpu untuk tarbiyah anak2.semoga dipermudahkan cita-cita aku yang sangat simple ini.aku rase dah jarang makhluk ade cita-cita macam aku ni.ni pon cita-cita ke?? haha...

jadi dalam masa ini, aku mahu kerja sungguh2...didik anak didik aku sungguh2...tarbiyah diri aku sungguh2...i.Allah...tu pun jika dipanjangkan umur.jika umur ditarik sebelum tu, semoga cita-cita aku ini Allah kira sebagai ibadah.

yang lain-lain tu, kita tunggu lepas 2 tahun kalau umur panjang.
salam ramadhan karem.
moga jadi hamba Allah sepanjang tahun, bukan sepanjang ramadhan sahaja.
asif jiddan silap salah.

Friday, August 6, 2010

berusaha menjadi pendamping yg menyenangkan.



assalamualaikum.kepada diri saya.sila belajar untuk berjiwa besar mulai dari sekarang!ya sekarang.sekarang bukan masa main-main lagi.bukan masa nak jadi budak kecik yang tak matang, yang mudah jatuh dan rebah.bukan!bukan!

kena jiwa besar.untuk menghadapi sesuatu yang besar.bakal memegang amanah yang besar.bukan main-main.rasional dalam setiap perkara.matang dalam bertindak.oh~~~


semoga Allah redha.semoga Allah menetapkan hati.

Thursday, August 5, 2010

cerita temuduga.

assalamualaikum.

hehehehe....rajin gile skrg nih berblogging....kan aku dah cakap...semakin banyak tekanan semakin rajin aku menulis.haahaaha...berkadar terus!tulah...orang suke bercerite, tapi xtau nk cerite kat sape...takut orang muak pulak kan...so...aku bercerita pada encik blog ku sayang yg sgt setia dan penyayang makhluknya...wakaka..

semalam, bertolak pukul 4 pagi.dahla xleh tido, then sampai sane tepat2 pukul lapan. kalut gile masuk dewan nak exam insak.tp buat2 cool jelah..tp alhamdulillah, sempat tarik nafas.dia buat ujian tu 2 sesi.sempat la aku sembang-sembang dulu ngan kengkawan bile sampai sane.

then abis ujian insak.penyelia tu cek ape yang patut ade dalam fail kami lah untuk diintebiu.ade ke aku boleh lupe yg paling penting nk fotostat ic dan sijil2 salinan.nak pengsan la jugak time tu.sebab org laen lupe pengesahan senat n surat beranak, aku boleh lupe mende simple tuh.

dalam hati macam nk gugur je jantung.tp wat rilex je dulu.pergi tgk giliran.Alhamdulillah.ade mase!fuh....cepat2 pergi fotostat semue2 tuh then rembat je sain pengetua sekolah tmpat aku intebiu tuh.Alhamdulillah.alhamdulillah.
Allah jualah tempat bergantung.

interbiu oke je...ntah...xkene tye banyak pom.i.Allah oke je kot.

ya Allah, kenape sejak akhir-akhir ni aku sensitif sgt? aku sensitif atau apekah? hurm............xbest langsung la macam ni.kembalikan aku yg dulu.sob sob...T.T

xsemangat langsung nk berkonvo sbnrnye.tp demi meraikan, ku semangatkan jua diri ini.oh...meraikan famili yg sgt excited.huhu...aku perlu semangat lebih dr diorang!yeah!aja-aja fighting..

Wednesday, August 4, 2010

bila mata tak mengantuk.

assalamualaikum.

jutaan terima kasih kepada encik blog kerana menjadi makhluk yang paling setia untuk menjadi tong sampah luahan rasaku.terima kasih kerana tak menjerit-jerit menyampah kepadaku.haha....kalaulah blog ni boleh menjerit jugak aku dah tak tau nk mengadu nasib kemana...oh.....sgh sadis hidupku ini....hahaha...

minggu ni aku start mengajar kafa.Alhamdulillah, penerimaan yang baik drpd guru dan pelajar2...sangat seronok! boleh gelak2 ngan budak2 ni mmg menghilangkan tensen.mengaji, menyanyi, berbual dan macam2...mmg tiap kali aku pergi mengajar semua rasa gundah hilang...nak2 bile ngadap muke suci budak2 yg innocent tu.really make my burden away!

yang kelakarnya semalam bile aku cakap nak pergi konvo minggu depan, xleh datang ngajar la...terus diorang mintak no. telefon~rase sangat2 disayangi....huhuhu...w.pun baru 3 hari mengajar, aku mmg rase sgt seronok.

cume mengajar darjah 3 mmg perlukan frekuensi suara yg tinggi..diorang ramai sgt.xpe...slow2 la....i.Allah.Alhamdulillah, Allah yang menyusun jadual hidupku, tau apa yang terbaik untukku.selalu tepat pada masanya.Alhamdulillah.

sekarang jam 1.49 pagi.aku jarang mengadap laptop waktu ni.maklumlah, perempuan melayu terakhir suke tido awal...hehehe...tapi entah, malam ni xleh tido.actually esok temuduga untuk mengajar ni kat klantan.bukan aku nerbes pon...tp ntah...xleh tido...byk sgt pk.menyampah betul bile xleh tido.sebab aku mmg sgt3 jarang xleh tido.tahap tenang yg sgt tinggi la katekan..wakakaka..

ntahlah, bila sampai satu tahap di mana aku sudah malas untuk pikir ape2.just leave it to God.sedih, gembira, menangis, menyampah, sayang, benci, dah bercampur baur.manusia normal rupenye aku nih? hahaha...ingatkan takde perasaan.dah ramai sgt cakap macam xde perasaan.xde masalah.cool and steady la kekononnye.huihh...berjaye jugak lakonan menjadi seorang yg cool rupenye.woha!



Ya Allah, sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu tentang lemahnya kekuatan diriku dan remehnya aku di mata manusia. Wahai Zat yang Maha Penyayang di antara para penyayang. Engkau adalah Tuhan orang-orang yang lemah dan engkau jualah Tuhanku, kepada siapa pun engkau serahkan diriku ini selagi Engkau tidak murka kepadaku, maka aku tidak kisah (peduli) dengan hal itu. Namun keampunan-Mu lebih luas untukku. Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari semua kegelapan dan urusan dunia dan akhirat menjadi baik kerana cahaya-Mu. Engkau jangan menurunkan kemarahan-Mu kepadaku atau Engkau menimpakan murka-Mu kepadaku. Untuk-Mu keredhaan hingga Engkau redha. Tidak ada daya kekuatan kecuali dengan-Mu, ya Tuhan."

p/s:cool and steady mood =)

Tuesday, August 3, 2010

tinta khas buat teman.


assalamualaikum.

jujurnya aku kurang enak bicara soal rapuhnya ukhuwah.terujinya ukhuwah.kerana aku rasa aku masih lemah dalam berukhuwah.siapa aku untuk membicarakan soal2 hati masing-masing.
namun...aku harap tinta ini bisa memperbaiki keadaaan.

aku sayang kalian.
tetap sayang.
aku tak minta kalian untuk memapahku ketika aku rebah.
jangan meminggir!
aku tak salahkan sesiapa ketika tiada siapa disisiku kala aku memerlukan.
kerana aku faham...Allah sedang menguji tahap pergantunganku padaNya ketika susah.
jangan meminggir.
aku tak salahkan sesiapa.
kalian kan tahu aku ini sangat kuat kan??hehe....
jangan meminggir.
jangan rasa bersalah.
aku tak pernah salahkan sesiapa.
jika aku mengadu.
aku mengadu pada yang Maha Tahu.
ya....
jangan rasa bersalah padaku.
tak apa.
aku faham.
tak salahkan sesiapa.
siapa aku untuk menyalahkan orang lain atas takdirku.
jika aku menyalahkan...
itu bermakna aku menentang Qadha Tuhan..
tidak redha dengan ketentuan.
jangan salahkan diri kamu.
tak apa jika kamu ingin berusaha menjadi sahabat yang baik padaku.
teruskan, jangan meminggir.
hubungan aku denganmu, tanggungjawab aku dengan Allah.
hubungan kamu denganku, tanggungjawab kamu dengan Allah.
aku hanya cuba menyempurnakan tanggungjawabku dengan Allah.
bukan sebab lain.
jangan rasa bersalah.
jangan rasa bersalah.
jangan rasa bersalah.
kembalilah.
kembalilah.
kembalilah.
tangan aku sentiasa terbuka.
Demi Allah....aku bukan siapa2 untuk kamu rasa bersalah.
aku hanya hamba Allah.
hamba.
hamba.
hamba.
yang menurut titah Tuhannya.
sama ada takdir buruk atau baik.
tetap menjadi hambaNya.
kembalilah.
aku sayang ukhuwah ini.
sayangkan kamu keranaNya.
kembalilah.
aku sayang kamu.
aku mahu membesar bersama kamu.
kembalilah.
aku sayang dan tetap sayang.
itu janjiku.

Monday, August 2, 2010

ketika Allah memilihmu untukku...ya..ini untuk kamu!


Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..


Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Karena kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..


Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah pada-Nya ta'ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..


Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Ridholah padaku,
Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..



-----@***@-----


( Oleh Aztriana 180610/ 01'50 Makassar.. ^_^v )


Dari Ummu Salamah, ia berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : "Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meridhoinya, maka ia akan masuk surga." (HR. Ahmad dan Thabrani)


p/s:ini benar-benar dari lubuk hatiku jua.bukan meminta, bukan mengharap....sesungguhnya aku hanyalah copy paste!ekekeke;)

cukup Allah sebagai penolong =)


assalamualaikum.

heheheheheehheheh.....senyum3....
dah sihat dah...
bangkit makin kuat dan gagah
dengan bantuan yang Maha Melindung dan Menolong...
yeah!

cukup Allah sebagai pelindung.
cukup Allah sebagai penjaga.
cukup.
cukup.
cukup.
tak perlu yang lain.

sangat indah hidup jika bergantung pada yang sepatutnya.
bahagia
bahagia
bahagia

peace no war!


calling You_outlandish


I'm callin' U
With all my goals, my very soul
Ain't fallin' through
I'm in need of U
The trust in my faith
My tears and my ways is drowning so
I cannot always show it
But don't doubt my love

I'm callin' U
With all my time and all my fights
In search for the truth
Tryin'a reach U

See the worth of my sweat
My house and my bed
Am lost in sleep
I will not be false in who I am
As long as I breathe

Oh, no, no
I don't need nobody
& I don't fear nobody
I don't call nobody but U
My One & Only

I don't need nobody
& I don't fear nobody
I don't call nobody but U
all I need in my life

I'm callin' U
When all my joy
And all my love is feelin' good
Cuz it's due to U

See the time of my life
My days and my nights
so it's alright
Cuz at the end of the day
I still got enough for me and my

I'm callin' U
When all my keys
And all my bizz
Runs all so smooth
I'm thankin' U
See the halves in my life
My patience, my wife
With all that I know
Oh, take no more than I deserve
Still need to learn more

Oh, no, no
I don't need nobody
& I don't fear nobody
I don't call nobody but U
My One & Only

I don't need nobody
& I don't fear nobody
I don't call nobody but U
all I need in my life

Our relationship, so complex
Found U while I was headed straight for hell in quest
You have no one to compare to
'Cause when I lie to myself it ain't hidden from U
I guess I'm thankful
Word on the street is U changed me
It shows in my behaviour
Past present future
Lay it all out
Found my call in your house
And let the whole world know what this love is about

Yo te quiero, te extra├▒o, te olvido
Aunque nunca me has faltado, siempre estas conmigo
Por las veces que he fallado y las heridas tan profundas
Mejor tarde que nunca para pedirte mil disculpas
Estoy gritando callado yo te llamo, te escucho, lo intento
De ti yo me alimento
Cuando el aire que respiro es violento y turbulento
Yo te olvido, te llamo, te siento

[Translation:]
I love you, I miss you, I forget you
Even though you never let me down and always are by my side
For all the times I've failed and hurt you deeply
Better later than never to give you a 1000 apologies
I'm shouting silently, callin' you, I'm listening to you, I'm tryin'
You nourish me
When the air that I breathe is violent and turbulent
I'm forgettin' you, I'm callin' you, I'm feelin' you

Oh, no, no
I don't need nobody
& I don't fear nobody
I don't call nobody but U
My One & Only

I don't need nobody
& I don't fear nobody
I don't call nobody but U...

oh, no, no
i don't need nobody
& i don't fear nobody
I don't call nobody but you
MY one and only

I don't need nobody
& i don't fear nobody
I don't nobody but you
all i need in my lifee

Sunday, August 1, 2010

selalu saya memujuk diri saya.......



selalu saya memujuk diri saya...
supaya jangan menangis bila tiada yang memahami
selalu saya memujuk diri saya...
supaya jangan rebah bila tiada yang memapah...
selalu saya pujuk diri saya...
penuhkan hak orang lain biar hak diri saya terabai...
selalu saya pujuk diri saya...
merapat...jangan menjauh......
selalu saya memujuk diri saya....
orang lain sangat cintakan senyuman saya....
dan mungkin membenci tangisan saya....
selalu saya pujuk diri saya....
jangan meminta....teruskan memberi....
selalu saya pujuk diri saya....
jangan memberontak dan jangan menangis macam dunia dah nak kiamat....
selalu saya pujuk diri saya...
saya sangatlah berharga!
selalu saya pujuk diri saya....
jangan salahkan diri sendiri...bukan salah saya!
selalu saya pujuk diri saya...
memahamilah...walau satu dunia tidak memahami saya.....
selalu saya pujuk diri saya...sayanglah...jangan membenci...
selalu saya pujuk diri saya...
berbaik sangkalah...tiada orang inginkan yang tidak baik....
selalu saya pujuk diri saya....
selalu saya pujuk diri saya.....
selalu saya pujuk diri saya.....
selalu saya pujuk diri saya.....
selalu saya pujuk diri saya.....
selalu saya pujuk diri saya.....
selalu saya pujuk diri saya.....
selalu saya pujuk diri saya.....

usaplah air mata saya sendiri!dah 3 hari awak menangis macam orang gila!sudah!
teruskan hidup...orang lain banyak lagi yang susah dari hidup awak!

saya mesti pujuk diri saya!
saya mesti pujuk diri saya!
saya mesti pujuk diri saya!
saya sangatlah kuat!
saya sangatlah kuat!
bahu saya mampu menanggung beban yang banyak!
kerana.......Allah sangat-sangat mencintai saya!
Allah sayang saya
Allah sayang saya
Allah sayang saya