Tuesday, April 28, 2009

~TODAY....~

Agar keikhlasan itu dapat dirasa, datanglah segala musibah untuk berbicara, dalam bentuk yang di luar bayangan dan jangkaan kita. Kerana kita manusia yang lupa, bahawa kita semua adalah HAMBA. Status yang menjadikan kita sentiasa layak untuk diuji, dan diperlakukan apa sahaja oleh Pemilik kita (dengan selautan hikmah). Masakan kita boleh terlupa bahawa sujudnya kita adalah kerana kita hamba, milik Dia?

Lulus ujian itu, meningkatlah darjat kita. Daripada seorang hamba yang kurang baik, kepada hamba yang lebih baik. Namun masih tetap seorang HAMBA.

Buruk sangka, tidak mencari ‘bicara Tuhan’ di sebalik musibah dan berantakan menyelaputi jiwa, binasalah kita sebinasa-binasanya.~saifulislam.com~


antara entry yang selalu kuulang-ulang..dulu aku tidak mengerti makna frasa ayat yang diungkapkan oleh ust hasrizal tersebut..bukan aku tidak memahami..tapi aku tdk cuba utk menghayati..kini mungkin aku lebih mengerti..hari ini..keluar untuk menjengah lagi mencari rumah sewa utk praktikal..dalam anganku, aku mmg mahu tinggal di KIAM..byk faktornya..antaranya aku mahu dekat dengan surau an-nur..tp nasib tdk menyebelahiku..tiada kekosongan untuk short sem, aku dan k.suzi agak kecewa..takpe..cari kolej dalam lah..mula menjejak ke kolej Ungku Omar..negatif lagi..kemudian ke Ibrahim yaacob..juga begitu..hurmm...cuba berfikir..ambil keputusan untuk ke Kolej Pendeta Za'ba, boleh kalau nk mintak tapi kene keluar 26 Jun..hurmm...aku habis manjalani praktikal 2 minggu slps bulan 7..takkan la nk duduk tepi jalan...akhirnya ambil keputusan untuk pulang ke kolej dulu..esok ade paper lagi..kene balik study dulu..i.Allah..ade pertolongan slps ini..balik ke kolej dah tak larat dah..makan sikit kemudian badan dah xboleh nk diangkat..hai..aku ni sakit lagi ke?? kaki mohon berehat agaknya..apelagi...fi naumin amiq..sampai xsedar langsung k.suzi balik(maaf k.suzi)dah bangun..buke laptop..bace slm ziarah dari IBNU GHARIB sku sungguh terharu..sebab aku suke bace blog beliau..aku agak kagum dengan sifat2 beliau setelah membaca blognye..dulu selalu kwn2 sebut pasal ust Zakaria Dagang..syukran ustaz..hari ni ana rase rajin nk study! rase mcm xnak bagi je org laen tulis kat shoutbox tu sbb nk suruh slm ziarah tu kekal di situ..:)



harap2 lps ni dipermudahkan urusan..trimas utk rumet yg disayangi sbb beli buku byk2 kat PWTC aritu..(nak jadi pencinta ilmu katanya..teruskan usaha!)sbb dia beli aku boleh tumpang sekaki..bagus sungguh rumet aku!

p/s: sometimes we learn the hard way that it does not pay to get discouraged. keeping our eyes focused on the light of optimism, we can restore FAITH in ourselves and stay clear of the shadows!

No comments: