Tuesday, May 5, 2009

7 ALASAN MENCELA DIRI ~khalil gibran~


Tujuh kali aku pernah mencela jiwaku

pertama kali ketika aku melihatnya lemah,padahal seharusnya ia bisa kuat.

Kedua kali ketika melihatnya berjalan terjongket-jongket dihadapan orang yang lumpuh

Ketiga kali ketika berhadapan dengan pilihan yang sulit dan mudah ia memilih yang mudah

Keempat kalinya, ketika ia melakukan kesalahan dan cuba menghibur diridengan mengatakan bahawa semua orang juga melakukan kesalahan

Kelima kali, ia menghindar kerana takut, lalu mengatakannya sebagai sabar

Keenam kali, ketika ia mengejek kepada seraut wajah buruk padahal ia tahu,
bahawa wajah itu adalah salah satu topeng yang sering ia pakai

Dan ketujuh, ketika ia menyanyikan lagu pujian dan menganggap itu sebagai suatu yang bermanfaat

Tuhan, Bebaskan aku ke dalam sebuah alam
Tempat dimana terdapat Angin berhembus membelai dedaunan
Tempat dimana bintang bertaburan menghiasi bulan ketika malam
Tempat dimana nurani, akal dan jiwa damai dalam kerukunan.

Bisik berbisiklah kepadaku Ya Tuhan,
Tentang dongeng-dongeng kebahagiaan tak terlukiskan atas sebuah kepasrahan
Senandung, bersenandunglah Ya Tuhan,
Kedalam relung hati dan telinga jiwa dengan penuh kedamaian…

Hingga tiada lagi belenggu memenjarakan hati terbebas..
Hingga tiada lagi sakit dan duka terasa menyiksa…
Hingga tiada lagi teringat akan arti sebuah nafas..
Hanya diri-Mu, meski hal itu harus kutebus dengan sebuah nyawa..


p/s:bile sem ni akan berakhir...??? kenapa aku harus berasa penat yg teramat...entahlah..bilakah episod baru akan muncul..i'm waiting 4 that!semangat yg kuat..datanglah kpdku..aku amat memerlukanmu skrg!desperately..((aku merepek lagi, jgn dilayan))


Dugaan menjadikan mental kita kuat,Masalah menjadikan kita berfikir,Huru-hara menjadikan kita tabah,Hebatkan ALLAH, semua nya ada hikmah,

Kalaulah manusia tahu hadis ini

Telah berkata jibril, "wahai tuhan, Engkau sampaikanlah hajat hambamu ini" maka ALLAH menjawab “Biarkanlah hamba ku itu, kerana aku MENCINTAI suaranya”

~semoga Allah sangat2 mencintai suaraku~

5 comments:

.: yUhAiSya :. said...
This comment has been removed by the author.
.: yUhAiSya :. said...

aku terkedu kejak,heheh
org2 di sekeliling ak mcm dilanda tsunami,
acu tgk link ni:
http://zamrileks.blogspot.com/2009/05/senyumlah-senyumlah.html
mu 2 org ni refer pd artikel yg sama ke,
@ wat dscussion same? =)
pe pun, ak doakn mu kuat,sb ak pn kadang2 nk brsndr nge mu,klu xleh nyandor pn,cukup ah lekat dlm memory pale mu,
he2,aja2 fighting!^_^

IZZAH 87 GANU said...

hurm..aku ade link kot ng abg long mu tuh..wakaka..hurm..ak xlayak pon syu kalu mu nk nyandar2 ke aku..aku lemah sgt2..bajet je gagoh..but thanx coz it mean that you believe me!teruskan juang!

Anonymous said...

heh,link la sgt,hu2
ye taaruf 3/6 ni nge budok kuin kt alor star,doa la jd...lengoh ngak tgk ye slagi ye dop kawin,hu2
6/6 insyaAllah ye turun klate,ade kenduri kak senior,meh ah kiter g wat rombongan bdk2 cute sane,ak mmg wajib dh turun KB lps mjlis anim tu,
eh start dh ke praktikel,
ak balik ganu ujung bulan ni kot,
duk rmh mok sdare ak kejak,
jd babysitter,ngeh2

ehsas jaded said...

hurm...11.5 ni start pktikel..aku xdan nk pk pon sal pektikel..byk sgt mende jd kat ujung2 sem ni..exm pon xabes lg..let it be naturally r..i xcekat nk pk lg dh..hehehe..sy kn kuat:) w.pun sy xkuat sgt..ish..ambe lau balik pon nk perap kt umah je..kn ambe cuti koloh time tu..kene manfaat kat umah la..hehehe..mu g la..ak doakan abg long mu tu jd la cpt2...cian sgt die..huhu:)