Friday, January 6, 2012

[pembuka catatan 2012]

assalamualaikum.
biasalah, masuk sekolah hidup jadi tunggang langgang la.
heh! subuh2 hari baru sempat nak buka pesbuk or blog.
phew!
kisah awal tahun.
ada sorang budak form one.pompuan.nama Islam.tapi tak pakai tudung.biasalah tu.tapi sebenarnya tak biasa sangat.dia nak tukar balik kepada iban.kat ic tulis islam.nak tukar kepada takde agama tapi tak dapat.mak dan ayah dah berpisah.cikgu-cikgu disiplin bagitau aku. suruh nasihat budak tu sebab tak pakai tudung.guru kelas dia jumpa aku gak.then aku amik keputusan nak jumpa mak dia la senang. susah nak cakap ngan budak.so, bila berjumpa dengan mak dia, mak dia cerita semua la camne.budak tu kena tinggal ngan ayah dia bila dia masih 2 bulan.[aku pulak taching nak nangis] budak tu anggap ayah dia jahat.sebab??? yelah, dari sekolah rendah dia bermasalah utk ambil pendidikan moral or islam. dia nak amik moral takbleh sebab ic dia ada tulis islam.then, bila aku cakap nanti PMR dia tetap kena ambil Islam sebab ic dia jelas tulis camtu.[aku buat alasan sebenarnya, aku takde idea lagi lah camne nak staykan budak tu dalam Islam] dalam masa yang sama aku berdoa supaya dia terbuka hati untuk betul2 menerima Islam. bila aku cakap macam tu, budak tu terus menangis.
aleha! aku pun taching lagi.

aku peluk budak tu.cakap tak susah.alasan dia nangis sebab dia tak pandai baca jawi.[maybe pada mata dia nampak Islam sangat rumit]aku cakap aku akan belikan tudung utk dia.jangan risau.aku sayang dia.aku sayang Islam dia.[muka budak tu sangat baik oke]bincang-bincang, aku suruh dia amik Islam jugak.no matter! [aku taknak tanggung dosa sebab melepaskan dia].

then mak dia setuju je.aku hantar mak dia pergi pasar.cakap-cakap.sembang-sembang.
otak aku terfikirkan kes lina joy.ironi kan? hurm..sebenarnya kat sarawak ni belambak-lambak kes macam tu.sedangkan yang memang sedia Islam pun macam... hurm.

arghhh! tolong doakan aku sahabat-sahabat. alwajibat aksaru minal auqot!

semalam ribat pertama dah start.awal gila.bintulu belum lagi meting aku dah start ribat.haha
budak2 tahun lepas nak buat jugak.rindu katanya.alhamdulillah.sedikit sebanyak aku rasa tujuan ribat ni tercapai.diorang rasa rindu untuk berhalaqah.best what?? ;P

kbai, nak basuh kaen.
nak p servis kete jap ag. cuti raya cina ada big projek bro! heh
salam

No comments: