Tuesday, June 9, 2009

suka berfikirkah saya??



mlm ni aku belek2 buku tajuknye berfikir cerdas dan bijaksana..huhu..suke berfikir ke aku ni? ke suke berkhayal..?? ngeh2..




karya ahmad tarman kasim ni bagus jugak..sbb die gabungkan tentang pengertian hikmah..hikmah dalam al-Quran& sunnah, ilmu & hikmah, hubungan keduanya dengan akal.. nice book..manusia ni ada 2 kekuatan; KEKUATAN MEMAHAMI DAN KEKUATAN MENGGERAKKAN..
dalam tu banyak ditekankan tentang hikmah dalam setiap perbuatan..susah x hikmah ni ye?

Jika kita membayangkan hikmah seperti sebuah kebun, maka kebun tersebut mempunyai pagar yang membatasinya dari yang lain. segala sesuatu yg berada di pagar adalah bhgn drpd kebun, dan yg luar drpdnya adalah bkn dr bhgn. supaya kita memperolehi hikmah maka tingkah laku tdk boleh keluar dr ruang lingkup batas yg ditetapkan.



ali berkata: ambillah hikmah dari mana saja. jika hikmah berada dalam dada org munafik,dia resah, hingga keluar dan menempati tempatnya yg tepat dalam dada org mukmin"

apakah kita terfikir utk menghilangkan brg yg sgt berharga? tentunya kita pernah hilang sesuatu yg berharga dan mencarinya dgn penuh kesungguhan. itulah halnya HIKMAH
bagi org mukmin..tdk penting ia pd siapa, bgmana dan di mana.. yg penting ialah hikmah itu sendiri..bahkan ada yg mengungkapkan"ambillah hikmah walaupun dari orang gila!"


Isa berkata: Jika engkau mendapatkan pelita yg menyala dgn minyak ter di mlm yg gelap gelita, engkau pasti menggunakannya. asap bau yg ditimbulkannya tdk akan mencegahmu dr menggunakannya. demikian juga engkau harus mengambil hikmah dari siapa saja di mana hikmah itu berada. dan jgn smpai penyalahgunaan hikmah yang dilakukannya mencegahmu utk mengambil hikmah darinya"

p/s: carilah hikmah...kurniakan kami hikmah ya Allah..semoga setiap apa yg menghadang jalan kami akan kami dpt laluinya dgn fikiran yg jernih dan lapang dada..:)

No comments: