Sunday, August 9, 2009

Hujung minggu terisi..



SEMINAR PERBANDINGAN AGAMA 8 &9 OGOS 2009 PERKIM UKM

Slm..hujung minggu aku terisi dgn something yg buatkan aku berfikir….actually aku dah pergi seminar ni pada taun lepas..tapi sehari je n byk persoalan2 xsempat terjawab..taun ni best..sbb 2 hari..on the spot je aku pergi setelah dipelawa k.ida..Allah pilih aku..alhamdulillah..
Antara tajuk yg dibahaskan ialah kewajipan berdakwah, sejarah kristian, asas kepercayaan kristian, Hinduism, salah faham terhadap Islam, pengalaman bersama paderi dan memahami saudara baru. Pada pendapat aku la..org kristian ni sendiri xpaham ape yg diorang anuti..sbb bile aku dah dengar pasal konsep trinity ni mmg aku jd semakin xpaham..dan sememangnye mende ni xkan difahami selama-lamanya..1+1+1=1?? Adakah aku xpandai math?? Hehehe..aku pening..then sal hindu pun still xpaham jugak..byk betul Tuhan...but kene cuba fahami apa yg diorang pegang untuk mendekati…cari titik persamaan..kate brother shah kirit..
Cara nak bace bible pon diajar..but aku mmg xbrape nk tangkap sgt..old testament new testament ni.. tgh mengantuk..hihi..buruk perangai sy..:) part yg menarik time soal jawab..salah faham terhadap Islam.. antaranya Islam ni susah, terrorist, double standard Islam pd perempuan, pasal nabi Muhammad, masuk Islam ke masuk melayu, kenapa pakai tudung, Islam xadil..macam2 lg.. n brother shah terang mcm mane nk jawab..ingat pulak time praktikel aritu ade student tnye aku sal kenapa nk kena pakai tudung..huhu..harap2 aku dpt jwb dgn baek n memuaskan hati dan akal diorang.. istiqamah ye anak2 murid ustazah =)
Kesimpulan yg aku boleh buat adalah...Islam agama hak…Islam agama di sisi Allah dan kene selalu mencari kebenaran dalam hidup ni..utk menambah keyakinan dan disebarkan pada org lain.. semampu mungkin..bersyukurlah lahir dalam Islam..berdoalah kekal dalam Islam..sebarkan nikmat Islam & Iman semampu mungkin..Allahu Rabbi…kekalkan dua nikmat ini selamanya padaku…

No comments: