Wednesday, September 2, 2009

Siapakah diri ini?


“Tidak ada sesuatupun yang lebih dekat
kepadamu selain dirimu sendiri;
jika kau tidak memahami dirimu,
bagaimana kau bisa memahami orang lain?
Kau mungkin berkata, ‘aku memahami diriku’,
tetapi kau salah!
Satu-satunya yang kau ketahui tentang dirimu,
hanyalah penampilan fizikalmu.
Satu-satunya yang kau ketahui tentang ‘nafs’mu (jiwa),
adalah ketika kau lapar kau makan,
ketika kau marah kau membuat keributan,
dan ketika kau termakan bara nafsu, kau bercinta.
Semua binatang memiliki kesamaan dengan dirimu
dalam hal ini.
Kau harus mencari kebenaran di dalam dirimu..
.. Siapa dirimu?
Dari mana datangnya dirimu, dan kemana kau akan pergi?
Apa perananmu di dunia ini?
Kenapa kau diciptakan?
Di mana kebahagiaan sejatimu berada?
Jika kau ingin mengetahui tentang dirimu,
kau harus mengetahui bahwa kau diciptakan dari dua hal.
Pertama adalah tubuhmu dan penampilan luarmu (zahir)
yang dapat kau lihat dengan matamu.
Bahagian lainnya adalah jiwamu.
Jiwamu adalah bahagian yang tidak bisa kau lihat
tetapi bisa kau ketahui
dengan pengetahuanmu yang dalam.
Kebenaran akan eksistensimu ada di dalam jiwamu.
Hal lainnya hanyalah pengabdi bagi jiwamu.”
- Imam Al Ghazali -
berjudul Kimiya’e Saadat : “The Alchemy of Happiness

lagi2 layan blog tengah malam..sebenarnye ade satu yg aku tertinggal nk story time g umah kakak aku...aku jumpe kertas kajang kat ats tu..PERSATUAN PELAJAR THANAWI.. hadehh...rindu betul la..terimbau kembali kenangan2 mase dolu2..mesti korang xcaye lau aku ckp aku pernah jadi naqibah utk unit pendidikan & DAKWAH kan? haha..menangis aku xnak pergi mesyuarat(syidah tau awat aku nangis..haha)..aku xlayak sgt2...huhu..kelakar betul la..tapi ape yg aku tengah fikirkan sekarang...aku mmg rindu betul time tu..bi'ah yg mentarbiah..walaupun aku kdg2 gelak mase mule2 nk praktis ckp kot tingkap tu..tapi bile fikir balik...subhanallah..bagusnye tarbiyah tu..kat mane nak cari kan?? hadeh..sayu jgk mengenangkan bile g teraweh sorg2 ni..mujurlah surau an-nur tu best..hidup..mmg lebur dlm keagungan Allah time dgr imam bace quran..korang pegi la lau xcaye..mmg best..

"sahabat..andaiku jatuh tersungkur di medan perjuangan ini, pimpinlah daku..andaiku lalai di bawa arus dunia..tariklah ku kejalan yg benar..andai aku lemah semangat dalam medan ini..tiupkanlah roh semangat ke dalam diriku..semoga daku sentiasa bersamamuwahai sahabat untuk mendapat syahid di syurga Allah kelak.."

p/s:buat shbt2ku..rajin2kanlah bertanye tentang khabar imanku...kerna aku ingin seiring denganmu..selalu..di medan ini!

2 comments:

Anonymous said...

-awek misr-

doh guane plok ketah kajang tu leh ada kat umah kakok mg?ye sipan wt inspirasi nk ato ammar koloh thanawi gop k kkg?hmmm...:-?

eh, ak wase mcm best je kalu ak announce kat sini bkpe mg nangis mase tu..rahsia beso tu..wahahahha...>:)

ehsas jaded said...

aku tinggal buku2 aku kat umah die la..yg lame2..termasuk la ketah kajang tuh..mitok2 gtu ar..suh ammar skoloh maza..bia thiqoh molek ank sdare aku masuk thanawi..haha:)

hampeh mu..jgn la..malu i..wakakaka..(kenangan terindah tu..jgn maen2)