Saturday, October 24, 2009

kuliah dhuha muslimat..mari dgr...!



assalamualaikum..esok aku exam sejarah tamadun islam oke? sila doakan aku..ngeh2.. aku baru sahaja balik dari surau annur nih..ade kuliah muslimat oleh dato' ismail kamus. untuk mengelakkan aku lupe..aku tulis la ape yg aku dgr kat cni oke..aku tak dhobit sgt..kene tulis..hehehe;)sharing is caring..sambil2 aku tulis korang bace skali jugak kan??

dato' ismail kamus story about zalim pagi td...muhasabah diri balik..memang aku sgt2 la zalim takleh blah..cube cek skali ape kezaliman yg aku biasa buat...

1. kita berdoa..tapi tak mintak kat orang lain sama..zalim2..kedekut betul..tukar je dhomir tu jadi jama'..jgn kedekut sgt wahai diri

2. boleh baca al-Quran, tapi tak baca pon sekurang2nye 100 ayat sehari...wahh..aku sgt zalim..pasni kene byk qadha' ni

3. orang yang masuk masjid..tapi xtunai solat tahiyatul masjid..zalim lagi

4. lalu kubur orang islam, tapi xdoakan org dalam kubur..(blkg umah aku ade perkuburan tau..kene doa byk2)

5. lalu sebuah kg pada hari jumaat, tapi xtunai solat jumaat..

6. ade org datang ngajar kat kampung kita (konteks student kat U, kuliah la) tapi xnak g dengar...zalim lagiii

7. 2 orang bertemu..tak tanye khabar pon..paling teruk..name pon tak tau...(habit aku nih,sembang2 xtau name...zalim lagi....)

8. ade jemputan tapi xnak g..

9. pemuda (pemudi masuk skali la) yg xde urusan..tapi xnak blajar..duk je saje2...zalimmm

10. kite kenyang..tapi jiran lapar...zalimmm....

ade lagi dato' kongsi pasal doa2 ni..

*bace surah quraish-elak diracun makanan, untuk mencukupkan makanan lau wat
kenduri..i.Allah

*al-ma'un-nak elak barang pecah..pinggan mangkuk ke

*baca allahumma aghnini bihalaalik an haroomik, wabifadlika amman siwaak(70 kali hari jumaat)

*baca ya alim, ya halim ya ali ya azim-(11 kali) nak elak kejahatan orang


p/s:Tiada daya upaya untuk melakukan ketaatan dan tiada kekuatan untuk meninggalkan maksiat melainkan dengan (izin) Allah sahaja.

"Inni kuntu minaz zolimin, Rabbana zolamna dan inni zolamtu nafsi" pengakuan aku telah menzalimi diriku dengan berbuat dosa, salah dan silap sepertimana Nabi Adam a.s. , Nabi Nuh a.s dan doa yang Rasulullah s.a.w. ajar kepada Saidina Abu Bakar r.a.

wallahu a'lam...;)

p/s: sedap sgh ngadap muke muallim kan??

No comments: