Monday, January 25, 2010

rindu padanya....


~alam nashrah laka sodrok~
Bukankah hati kami telah lapangkan dadamu??

Wahai Nabi..sesungguhnya Kami telah lapangkan hatimu hingga kau dapat bersikap lapang dalam menghadapi pelbagai kerenah manusia. Engkau dapat memahami kekurangan mereka, memperbaiki kesalahan mereka dan menutupi aib mereka. Engkau alihkan kejahatan mereka, engkau ubati kebodohan mereka, dan engkau sayangi mereka yang berada dalam situasi teraniaya.

Kami telah lapangkan hatimu. Dengan hati yang demikian, senyum masih menghiasi wajahmu meski engkau berada dalam situasi dan keadaan yang terdesak. Dengan hati yang demikian, tawamu masih terdengar meski keadaan sedang kritis, kegembiraan selalu menghiasi dirimu, meski berada di tengah badai dan bersikap tenang, meski posisimu berada di hujung tanduk. Ketika serangan datang secara tiba-tiba, engkau tetap tenang, sedangkan ketika terjadi peristiwa yang menggoncangkan hati, engkau tetap memiliki keteguhan hati. Sebab hatimu telah dilapangkan dan jiwamu selalu terjaga.

Sesungguhnya Kami telah melapangkan hatimu. Dengan demikian, sikapmu tidak kasar, tidak kejam dan tidak keras. Kewujudanmu menjadi rahmat, mendatangkan kedamaian serta meniupkan kelembutan dan kasih sayang. Sikap lembut dan kasih sayang manusia diambil dari sebahagian sifatmu, sikap dermawan berkiblat padamu, sikap pemaaf diambil sebahagian daripada perbendaharaan sikapmu.

Hanya pada Tuhanmu seharusnya engkau arahkan seluruh keinginan dan jangan mengharapkan sesuatu dari yang lain. Hanya padaNya engkau bersandar dan pasrah.
Hanya Allah yang mampu wujudkan harap dan keinginan sebab Dialah yang memiliki seluruh kunci perbendaharaan dan keperluan makhluk!

Allahumma solli ala Muhammad…..kami rindu padamu! Sebenar-benar rindu…..!

No comments: